به گزارش اکوایران، بنیامین نتانیاهو در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس‌نیوز آمریکا گفت که اسرائیل پس از جنگ علیه حماس به دنبال تسخیر، اشغال یا اداره غزه نیست، اما به یک «نیروی معتبر» نیاز است تا در صورت لزوم وارد خاک غزه شود تا از ظهور تهدیدهای نظامی جلوگیری شود.

به نوشته گاردین، نتانیاهو در اوایل این هفته گفته بود که اسرائیل برای مدت نامعلومی مسئول امنیت غزه خواهد بود، امری که با مخالفت ایالات متحده، متحد اصلی اسرائیل، مواجه شد.

نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه در گفتگو با فاکس نیوز گفت: «ما به دنبال تسخیر غزه، اشغال غزه و اداره غزه نیستیم.»

نتانیاهو گفت که یک دولت غیرنظامی باید در این منطقه شکل بگیرد، اما اسرائیل اطمینان حاصل خواهد کرد که حملات 7 اکتبر حماس دیگر تکرار نخواهد شد. «بنابراین، ما باید نیروی قابل اعتمادی داشته باشیم که در صورت لزوم وارد غزه شود، زیرا این چیزی است که از ظهور مجدد یک نهاد مشابه حماس جلوگیری می‌کند.»

مقامات آمریکایی می‌گویند که تشکیلات خودگردان فلسطین (PA) که خودمختاری محدودی در کرانه باختری اشغال شده توسط اسرائیل دارد، باید پس از جنگ برای اداره غزه بازگردد. حماس در سال 2007 کنترل غزه را از نیروهای خودگردان محمود عباس گرفت.

مقامات ارشد فلسطینی، از جمله عباس، می‌گویند بازگشت تشکیلات خودگردان به غزه باید با راه حلی سیاسی همراه باشد که به اشغال سرزمین‌هایی که اسرائیل در جنگ 1967 در خاورمیانه تصرف کرده بود، پایان دهد.

نتانیاهو روز پنجشنبه گفت که پس از جنگ، «آنچه باید ببینیم یک غزه غیرنظامی شده و بازسازی شده است.»

محمد اشتیه، نخست وزیر فلسطین، این هفته گفت که تشکیلات خودگردان « پشت‌سر تانک‌های اسرائیلی» به غزه باز نخواهد گشت.