به گزارش اکوایران، رئیس‌جمهور آمریکا در روز شنبه تأکید کرد که ایالات متحده آماده است تا تحریم‌هایی را علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی که در حملات علیه فلسطینیان کرانه باختری دست داشته‌اند، اعمال کند.

به نوشته آکسیوس، این اولین‌بار است که ایالات متحده علناً اعلام می‌کند که در حال بررسی تحریم‌های فردی علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی است.

این همچنین نشان می‌دهد که دولت بایدن نگران است که کابینه اسرائیل احتمالا به طور جدی تلاشی برای توقف و جلوگیری از خشونت نداشته باشد.

بایدن در مقاله‌ای که روز شنبه در واشنگتن پست منتشر شد، نوشت: «من به رهبران اسرائیل تأکید کرده‌ام که خشونت‌های افراطی علیه فلسطینیان در کرانه باختری باید متوقف شده و کسانی که این خشونت‌ها را مرتکب می‌شوند باید پاسخگو باشند».

او تصریح کرد: «ایالات متحده آماده است تا گام‌هایی در این باره بردارد؛ از جمله عدم صدور ویزای آمریکا برای افراط‌گراهایی که به غیرنظامیان در کرانه باختری حمله می‌کنند».

از زمان حمله ۷ اکتبر حماس، شهرک‌نشینان اسرائیلی حداقل هشت فلسطینی از جمله یک کودک را کشته و بیش از ۷۰ نفر دیگر را زخمی کرده‌اند.

دفتر بشردوستانه سازمان ملل بیش از ۲۵۱ حمله شهرک‌نشینان را ثبت کرده است، از جمله ۳۰ حادثه که منجر به کشته یا زخمی‌شدن فلسطینی‌ها، ۱۸۵ مورد که به اموال فلسطینی‌ها آسیب رسیده و ۳۶ مورد که منجر به جراحت یا کشته‌شدن و خسارت به اموال شده است.

این دفتر در روز جمعه گفت: «بیش از یک‌سوم این حوادث شامل تهدید با سلاح گرم، از جمله تیراندازی بود. در تقریبا نیمی از حوادث، نیروهای اسرائیلی مهاجمان را همراهی می‌کردند یا فعالانه از آن‌ها حمایت می‌کردند».

به گفته مقامات آمریکایی، بایدن در جریان تماس‌های خود با نخست‌وزیر اسرائیل بارها نگرانی‌های خود در مورد حملات به فلسطینیان کرانه باختری مطرح کرده است.

او همچنین در ماه گذشته علناً گفت که حملات شهرک‌نشینان یهودی افراطی مثل بنزین روی آتش است.

همانطور که آکسیوس قبلا گزارش داده بود، تنها پس از اطمینان‌یافتن از عدم ارسال سلاح به تیم‌های واکنش غیرنظامی در شهرک‌های یهودی کرانه باختری بود که ایالات متحده به اسرائیل اجازه خرید هزاران تفنگام۱۶ از شرکت‌های آمریکایی را داد.

تعهد اسرائیل شرط کلیدی دولت بایدن و اعضای کنگره قبل از تأیید فروش تفنگ‌ها بود که کابینه اسرائیل پس از حمله ۷ اکتبر حماس فوری درخواست کرد.

بایدن همچنین در روز شنبه نوشت که پس از پایان جنگ، «غزه و کرانه باختری باید تحت یک ساختار حکومتی واحد و در نهایت تحت یک تشکیلات خودگردان فلسطینی جدید، متحد شوند».

در روزهای اخیر، نتانیاهو مخالفت علنی خود را با هر گونه نقشی از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین در فردای پس از جنگ در غزه اعلام کرد.

اما در یک کنفرانس مطبوعاتی روز شنبه، به نظر رسید که او موضع خود را ملایم‌تر کرده و گفت که فکر نمی‌کند تشکیلات خودگردان فلسطین «به شکل فعلیش» باید در غزه نقشی داشته باشد.

این موضع بسیار نزدیکتر به موضع بایدن است که در مورد تشکیلات خودگردان فلسطینی از کلمه «احیاشده» یا «جدید» صحبت کرده است. هر دو طرف موافقند که رهبری فلسطین نیاز به انجام یک سری اصلاحات دارد.