ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تصویر دیگری از وضعیت ایران در قبل از ۷ اکتبر در گفت و گو با اکو ایران ارائه می دهد که نشان‌دهنده نارضایتی ایران از آن مقطع زمانی است؛ چرا که اولا آمریکایی‌ها حاضر نشده بودند چارچوب زمانی مشخصی را برای آغاز مجدد مذاکرات رفع تحریم ها ارائه کنند؛ ثانیا کریدور آیمک که با ابتکار هند و با هدایت آمریکا مطرح شد، در عمل نقش ایران را نادیده گرفته بود و ثالثا در راستای این طرح پروژه عادی سازی روابط سعودی و اسرائیل نیز با جدیت از سوی طرف آمریکایی مورد پیگیری قرار می گرفت.

از همین رو از نگاه او حادثه ۷ اکتبر با توجه به تغییرات قابل توجه در فضای منطقه ای در راستای منافع ملی ایران بود. آمریکایی ها با این حادثه بخوبی متوجه شدند که بدون در نظر گرفتن ایران هر طرحی برای منطقه به بن بست خواهد خورد؛ عمویی به همین دلیل در این گفت وگو تاکید می کند در آینده نزدیک پیامدهای مثبت تحولات جدید منطقه ای متوجه ایران خواهد شد؛

از جمله بازگشت آمریکا به میز مذاکره رفع تحریم ها و همچنین تثبیت نقش و نفوذ منطقه ای ایران و محور مقاومت. او برای اثبات این مدعای خود به مقاله اخیر ولی نصر در مجله فارن افرز اشاره می کند و آن را به مثابه نشانه‌ای از بازنگری آمریکا در طرح کلان خود برای منطقه می داند.