به گزارش اکوایران، شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی دست به یک ابتکار عمل زده تا بتواند نشست کاپ۲۸ را به ثمر برساند. این ابتکار در قالب یک صندوق ۳۰ میلیارد دلاری صورت گرفته که قرار است تا پایان این دهه به ۲۵۰ میلیارد دلار برسد.

پول و سرمایه‌ای که در این صندوق جمع می‌شود، در نهایت قرار است به بهبود سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی پاک و مقابله با تغییرات اقلیمی در کشورهای در حال توسعه مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

معمولا نشست‌های بزرگ نظیر کاپ۲۸ با کلی‌گویی همراه می‌شود و دستاور عملی ندارد. برای اینکه نشست دوبی به سرنوشت مشابهی دچار نشود، این صندوق راه‌اندازی شده تا بعدا کسی نتواند از عنوان «شکست» برای این نشست استفاده کند.

یکی از نکاتی که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته این است که امارات متحده عربی بابت توسعه طرح‌های مربوط به تولید نفت و گاز، مورد انتقاد قرار دارد. با این حال، ظاهرا این کشور تلاش دارد از طریق راه‌اندازی چنین صندوق‌ها و طرح‌هایی، چهره‌ای متفاوت از خودش به نمایش بگذارد، چهره‌ای که دوست‌دار محیط زیست و زمین است.

واقعیت این است که گرمایش زمین باعث شده جهانیان از طرح‌های زیست‌محیطی استقبال کنند و همچنین به دنبال راه‌هایی برای مقابله با تغییرات اقلیمی باشند. با این حال، یکی از بزرگ‌ترین معضل‌ها در این زمینه، تامین بودجه است.

کشورهای در حال توسعه عمدتا در زمینه سرمایه‌گذاری با مشکلات زیادی مواجه هستند و در نتیجه می‌توانند از صندوق‌هایی نظیر آن‌چه در دوبی راه‌اندازی شده، بهره ببرند. به این ترتیب امکان دارد چنین طرح‌هایی، نگاه به امارات را تغییر دهد و چهره این کشور را در جهان بهبود ببخشد.

در این ویدیو، توضیح داده‌ایم که طرح اماراتی‌ها چیست و تا چه اندازه جهان به چنین طرح‌هایی نیاز دارد.