به گزارش اکوایران، نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه در روز جمعه حداقل پنج بار هدف حملات موشکی و پهپادی قرار گرفتند. یک مقام دفاعی آمریکایی گفت که این حملات سه بار در پایگاه‌های جداگانه در سوریه و دو بار در پایگاه هوایی عین الاسد در غرب بغداد رخ داد.

به نوشته رویترز، این حملات از اواسط اکتبر و آغاز جنگ اسرائیل و حماس آغاز شد. از آن زمان، گروه‌های شبه‌نظامی تحت نام محور مقاومت دارایی‌های ایالات متحده در عراق و سوریه را هدف بیش از ۸۰ حمله قرار داده‌اند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در تماسی با محمد شیعه السودانی، نخست‌وزیر عراق این حملات را محکوم کرد و گروه‌های مسلح محور مقاومت از جمله کتائب حزب‌الله و حرکت حزب‌الله النُجَباء را مسئول هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی دانست.

بر اساس بیانیه پنتاگون از خلاصه این، آستین به سودانی گفت: «ایالات متحده این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که قاطعانه به این گروه‌ها پاسخ دهد».

حمله روز جمعه در بیش از یک سال گذشته بی‌سابقه بوده است. ده‌ها پایگاه نظامی که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند نیز مورد حمله قرار گرفته که ترس از گسترش درگیری منطقه‌ای را افزایش داده است.

هیچ گروهی مسئولیت حمله را بر عهده نگرفت، اما حملات قبلی علیه نیروهای آمریکایی توسط شبه‌نظامیان محور مقاومت که تحت پرچم مقاومت اسلامی عراق فعالیت می‌کنند، انجام شده بود.

این حملات برای سودانی که متعهد شده از نیروهای خارجی در عراق محافظت کرده و از ثبات شکننده برای تمرکز بر اقتصاد و جذب سرمایه‌گذاری خارجی از جمله ایالات متحده استفاده کند، به چالشی جدی تبدیل شده است.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیر عراق آمده که سودانی به آژانس‌های امنیتی دستور داد تا عاملان این حمله را تعقیب کند. او از عاملان به عنوان «گروه‌های سرکش و بی‌قانون که به هیچ وجه نماینده اراده مردم عراق نیستند»، یاد کرد.

او همچنین گفت که تضعیف ثبات و شهرت عراق و هدف قرار دادن مکان‌هایی که عراق متعهد به حفاظت از آن است، اقداماتی تروریستی است.

رئیس گروه کتائب سید‌الشهدا، یکی از گروه‌های اصلی که نیروهای آمریکایی در منطقه را هدف قرار می‌دهد، در یک پست اجتماعی تأکید کرد در حالی که «جنایت‌های صهیونیست‌ها در غزه ادامه دارد»، «توقف یا تسهیل در عملیات‌ها» وجود نخواهد داشت.