به گزارش اکوایران، یک دیپلمات روسی هشدار داد که طرح اسرائیل برای جاری‌کردن سیل در تونل‌های حماس به منظور بیرون‌راندن رزمنده‌ها می‌تواند جنایتی جنگی باشد.

به نوشته فاکس نیوز، دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل طی جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت: «جنایات جنگی مانند گلوله‌برفی هستند. در روزهای اخیر گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای منتشر شده که نشان می‌دهند اسرائیل قصد دارد تأسیسات زیرزمینی نوار غزه را با آب دریا پر کند».

پولیانسکی افزود: «بر اساس منابع باز، ارتش اسرائیل قبلاً سیستمی از پمپ‌ها و لوله‌ها برای پمپاژ آب دریا ساخته و در حال حاضر با ایالات متحده درباره جنبه‌های عملی چنین سیلابی گفتگو می‌کند». او استدلال کرد که چنین اقدامی یک جنایت جنگی آشکار است.

هفته گذشته، وال‌استریت ژورنال گزارش داد که نیروهای دفاعی اسرائیل در حدود یک مایلی شمال اردوگاه آوارگان الشطی، پنج پمپ بزرگ برای پمپاژ آب دریا ساخته‌اند که هر کدام قادر است هزاران مترمکعب آب در ساعت را از دریای مدیترانه به داخل تونل‌های حماس منتقل کند.

این گزارش به نقل از مقامات ارشد آمریکایی ادعا می‌کند که این روند می‌تواند ظرف چند هفته، تونل‌های حماس را زیر آب ببرد. اما توجه به نگرانی‌ها از بابت حضور اسرای اسرائیلی در تونل‌ها، اسرائیل هنوز تصمیم قطعی به اجرای این طرح نگرفته است. یک منبع آگاه گفت که جریان آهسته سیل به حماس و اسرا وقت کافی برای فرار از تونل‌ها را می‌دهد.

این منبع گفت: «ما مطمئن نیستیم که پمپاژ چقدر موفقیت‌آمیز خواهد بود، زیرا هیچ‌کس از جزئیات تونل‌ها و زمین اطراف آن‌ها اطلاعی ندارد. آگاهی قبلی از میزان تأثیرگذاری این طرح غیرممکن است؛ زیرا نمی‌دانیم که آب دریا در تونل‌هایی که قبلاً هیچ کس در آن نبوده، چگونه جاری خواهد شد».

خبرگزاری روسی تاس گزارش داد که پولیانسکی «رسانه‌های مغرض غربی» را به دلیل استقبال از این طرح به عنوان «راه‌حل تاکتیکی زیرکانه» و عدم فکرکردن به عواقب پمپاژ آب دریا به خاک انتقاد کرد.

پولیانسکی با ربط‌دادن این طرح به کمبود آب آشامیدنی در منطقه از زمان آغاز عملیات اسرائیل و حمله زمینی آن به غزه، گفت: «بدیهی است که این یک برنامه عملی واقعی برای تضعیف ظرفیت‌های کشاورزی شکننده غزه است؛ زیرا آب دریا به ناچار آب‌های زیرزمینی غزه را آلوده می‌کند».