به گزارش اکوایران، رهبران اروپایی با آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا موافقت کردند، اقدامی که از سوی ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور به عنوان یک «پیروزی» مورد استقبال قرار گرفت، اما این اتحادیه به دلیل مخالفت مجارستان نتوانست بسته کمکی حیاتی را برای کیف تصویب کند.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا «مذاکرات الحاق اوکراین و مولداوی را آغاز کرده است». میشل گفت که این حرکت «یک سیگنال روشن از امید برای مردم آنها و برای قاره ما» بود.

این خبر بلافاصله مورد استقبال رهبر اوکراین قرار گرفت که مردمش از فوریه 2022 با تهاجم ویرانگر روسیه در حال نبرد هستند.

زلنسکی پس از اعلام این خبر در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «این یک پیروزی برای اوکراین است. یک پیروزی برای تمام اروپا. پیروزی که انگیزه می‌دهد، الهام‌بخش است و ما را قوی‌تر می‌کند. تاریخ را کسانی می‌سازند که از مبارزه برای آزادی خسته نمی‌شوند.»

این اعلامیه توسط شورای اروپا تقریباً دو سال پس از پذیرش اوکراین به عنوان یک کشور نامزد توسط این اتحادیه صورت می‌گیرد، اگرچه اوکراین بیش از یک دهه است که آرزوی پیوستن به اتحادیه اروپا را دارد.

 پس از نگرانی‌ها از این که غرب علاقه خود را به حمایت از کیف در مبارزه با نیروهای متجاوز مسکو از دست داده است، این اتفاق پیامی قوی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ارسال می‌کند.

با این حال، به گفته مارک روته، نخست وزیر هلند، پس از اینکه مجارستان تنها کشوری بود که مخالفت خود را اعلام کرد، رهبران اروپایی نتوانستند بسته کمک مالی چند میلیارد دلاری را برای اوکراین امضا کنند.

روته گفت توافق شده است که مذاکرات تامین مالی در اوایل سال 2024 از سر گرفته شود و «با توجه به وضعیت بازی در مذاکرات، من نسبتاً مطمئن هستم که می‌توانیم در اوایل سال آینده به پیشرفتی دست یابیم.» اما او افزود که این «یک ضمانت نیست.»

روته گفت که از 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، 26 کشور بر سر کمک مالی اوکراین به توافق رسیدند اما «ویکتور اوربان، مجارستان، هنوز قادر به انجام این کار نیست. امیدوارم سال آینده این اتفاق بیفتد». او افزود: «این یک نتیجه خوب است. ما هنوز کمی وقت داریم. اوکراین در چند هفته آینده بی‌پول نیست. بنابراین ما زمان را داریم و فکر می‌کنم می‌توانیم به آنجا برسیم.»

اوربان و دولت او همواره نزدیکترین متحد کرملین در بلوک اروپایی بوده‌اند. رویترز، ارزش این بسته کمکی 50 میلیارد یورو (55 میلیارد دلار) گزارش کرده است.