به گزارش اکوایران، قدرت‌های غربی با تکرار ادعاهای پیشین، تهران را به توسعه و آزمایش موشک‌های بالستیک، انتقال صدها هواپیمای بدون سرنشین به روسیه و غنی‌سازی اورانیوم تا سطح بی‌سابقه 60 درصدی برای کشوری بدون برنامه تسلیحات هسته‌ای متهم کردند؛ مواردی که به ادعای آن‌ها نقض قطعنامه سازمان ملل است.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، ایران و متحدش روسیه، اتهامات بریتانیا، فرانسه و آلمان را که به شدت مورد حمایت ایالات متحده قرار گرفت، رد کردند.

این گفتگوها در نشست شورای امنیت سازمان ملل رخ داد.

هم امیرسعید ایروانی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد و هم واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، خروج ایالات متحده از برجام، تحریم‌های غرب و موضع «ضدایرانی» را عامل بن‌بست کنونی دانستند.

ایروانی گفت که ایران طبق معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، مجاز به غنی‌سازی اورانیوم برای مقاصد صلح‌آمیز است و نبنزیا شواهد ادعایی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین را رد کرد.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ناظر هسته‌ای سازمان ملل، ایران یک سال پس از خروج ترامپ شروع به کنار گذاشتن مفاد توافق کرد و غنی‌سازی 60 درصدی‌اش را کلید زد.

مذاکرات رسمی برای یافتن نقشه راه برای راه‌اندازی مجدد برجام در آگوست 2022 شکست خورد.

در نشست روز دوشنبه شورا، رزماری دی کارلو، مسئول سیاسی سازمان ملل متحد تاکید کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد همچنان برجام را «بهترین گزینه موجود برای اطمینان از اینکه برنامه هسته‌ای ایران منحصراً صلح‌آمیز باقی می‌ماند» می‌داند. او از ایران خواست مسیر خود را تغییر دهد.

سه کشور اروپایی نیز که بیانیه مشترکی را  صادر کردند، بر اساس گزارش آژانس گفتند که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران اکنون 22 برابر حد مجاز برجام است.

بریتانیا، فرانسه و آلمان ادعا کردند: «هیچ توجیه غیرنظامی معتبری برای وضعیت برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. خط سیر کنونی تنها ایران را به توانایی های مرتبط با تسلیحات نزدیک می‌کند». اروپایی‌ها و جان کلی، مشاور وزیر ایالات متحده ادعا کردند که از همه ابزارها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای استفاده خواهند کرد.

در مورد آینده، کلی خطاب به شورای امنیت مدعی شد: «ایران باید اقداماتی را برای ایجاد اعتماد بین‌المللی و تنش‌زدایی انجام دهد و به تحریکات هسته‌ای که خطرات جدی گسترش سلاح‌های هسته‌ای را به همراه دارد، ادامه ندهد.» او گفت: «ایالات متحده به طور کامل متعهد به حل و فصل نگرانی‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی است. متأسفانه اقدامات ایران نشان می‌دهد که این هدف در اولویت آن نیست.»

ایروانی گفت که تهران به شکل «پیش‌گیرانه برای احیای برجام تلاش کرده است» و «آماده است تا اجرای کامل تعهداتش در قبال برجام را پس از احیای آن از سر بگیرد.» او گفت که این امر مستلزم آن است که ایالات متحده و همه طرف‌های دیگر به طور کامل تعهدات خود و همچنین «توجه سیاسی واقعی» را اجرا کنند.

و نبنزیا گفت: «فدراسیون روسیه قاطعانه متقاعد شده است که هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد.»