به گزارش اکوایران، به گفته مقامات و منابع آگاه، مقامات دفاعی و نظامی ایالات متحده در حال بررسی پاسخ به حملات نیروهای مقاومت منطقه و متحدین ایران در سراسر خاورمیانه و منتظر چراغ سبز دولت بایدن هستند.

نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه از 17 اکتبر که تنها 10 روز پس از حمله مرگبار حماس به اسرائیل بود، بیش از 100 بار هدف قرار گرفته‌اند.

ارتش ایالات متحده در حالی که مدعیست به دنبال مهار جنگ در غزه و جلوگیری از جنگ جدیدی است که نیروهای ایالات‌متحده را به خاورمیانه بازگرداند، به طور علنی حداقل شش پاسخ مختلف را به این حملات اعلام کرده است.

بازدارندگی غیرکافی

به گزارش العربیه، پس از چندین هفته حملات، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، تنها دستور پاسخ در داخل سوریه را صادر کرده بود، چیزی که تحلیلگران و مقامات سابق، با وجود برخی حملات به نیروهای آمریکایی در عراق، آن را حملاتی عمدتاً نمادین  توصیف کردند.

در واقع، در ابتدای کار، ایالات متحده از پاسخگویی در داخل عراق به دلیل احساسات سرخوردگی عمومی مردم عراق نسبت به واشنگتن، اجتناب کرده بود. اما مقامات آمریکایی گفته‌اند که واشنگتن از آن زمان نیروهای مقاومت را در داخل عراق هدف قرار داده و چندین جنگجو را کشته است.

لوید آستین وزیر دفاع با نخست‌وزیر عراق در مورد تعهد بغداد برای حفاظت از پرسنل دیپلماتیک و نظامی آمریکا در این کشور صحبت کرد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه نیز مذاکرات مشابهی با نخست وزیر عراق انجام داد تا پیامی مشابه را به خانه برساند.

آستین گفت که ایالات متحده حق دارد در دفاع از خود در برابر کسانی که به ایالات متحده حمله کرده‌اند عمل کند و از کتائب حزب‌الله و جنبش  نجبا به دلیل نقش داشتن در پشت اکثر حملات یاد کرد.

به گفته یکی از مقامات آمریکایی، که مانند دیگران به شرط ناشناس ماندن در مورد اطلاعات حساس صحبت کرد، ایالات متحده به دولت عراق فرصتی داد تا این شبه نظامیان را کنترل کند. نیروهای امنیتی بغداد تعداد انگشت شماری از مجرمان را دستگیر کرده‌اند. با این حال، این مقام گفت بعید به نظر می‌رسد که دولت عراق بتواند به حملات علیه آمریکایی‌ها در این کشور پایان دهد.

در روزهای اخیر، ژنرال ارشد ارتش آمریکا برای خاورمیانه با ژنرال ارشد نظامی آمریکا و رئیس پنتاگون برای بحث در مورد واکنش‌های احتمالی گفتگو کرد.

ژنرال اریک کوریلا، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده سنتکام اکنون فهرستی از حملات تلافی جویانه مختلف را در اختیار دارد که پس از تأیید پاسخ رئیس‌جمهور ایالات متحده، آماده انجام هستند. یکی از مقامات آمریکایی گفت: «بازدارندگی تا کنون جواب نداده است».

ژنرال کوریلا هفته گذشته به عراق، سوریه، اردن، مصر و اسرائیل سفر کرد. او همچنین از ناو یواس‌اس کارنی در دریای سرخ بازدید کرد که موشک‌های بالستیک و پهپادهای پرتاب شده توسط حوثی‌ها را در چند هفته گذشته چندین بار سرنگون کرده است.

محاسبه پاسخ مناسب

دولت بایدن علناً اعلام کرده است که قصد ندارد حملاتی را که باعث تشدید جنگ در خاورمیانه شود، انجام دهد.

هزاران نیروی آمریکایی در منطقه مستقر هستند و هرگونه حرکت تلافی‌جویانه در برابر حملات ایالات متحده می تواند آنها را فورا در معرض خطر قرار دهد. با این وجود، ارتش آمریکا آماده است تا به این حملات و همچنین حملات حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن برای سرنگون کردن پهپاد آمریکایی MQ-9 Reaper و ربودن و حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ پاسخ دهد.

این مقام می‌گوید هر گونه واکنش احتمالی ایالات متحده بیشتر از حملات قبلی برای ایران که آمریکا آن را به دست داشتن در حملات سراسر منطقه متهم می‌کند، تأثیر و پیام خواهد داشت.

با این حال، محاسبات برای مقیاس و نوع حمله (ها) هنوز در حال انجام است. یک مقام با اشاره به عوامل مختلفی که در نظر گرفته شده است، گفت: «انجام حملات علیه حوثی‌ها در یمن و شبه‌نظامیان در عراق و سوریه تقریباً معادل اعلان جنگ است.»

این چیزی است که ایالات متحده به عنوان بخشی از اهداف خود در مورد سیاست غزه نمی‌خواهد. به گفته مقامات، تصمیمات سیاستی بر روی پنج رکن اتخاذ می‌شود: محافظت، بازدارندگی، مهار، تضمین و محاسبه نیرو.

تا کنون، ایالات متحده توانسته است از نیروهای خود در بیشتر مناطق منطقه محافظت کند و همچنین گسترش نبرد غزه به منطقه را مهار کند. مقامات می‌گویند که ایالات متحده همچنین به اسرائیل در مورد تعهد خود برای کمک به دفاع و پاسخ به حماس اطمینان داده است. واشنگتن همچنین نشان داده است که می‌تواند نیروهای نظامی خود را در خاورمیانه افزایش دهد، در حالی که از تهدید چین برای اقیانوس هند و اقیانوس آرام یا توانایی خود برای کمک به اوکراین در حالی که به مبارزه با تهاجم روسیه ادامه می‌دهد، چشم‌پوشی نمی‌کند.

مقامات فعلی و سابق ارتش آمریکا گفته‌اند که رکن پنجمی که محقق نشده است، بازدارندگی است.

ژنرال فرانک مک کنزی، رئیس پیشین فرماندهی مرکزی ایالات متحده، در مصاحبه اخیر با پولیتیکو گفت: «میان پرهیز از تشدید تنش و دعوت از فرصت‌های مستمر برای حملات ایران و حوثی‌ها، بر اساس ناکارآمدی ما، مرز باریکی وجود دارد.»