به گزارش اکوایران، بر اساس داده‌های تراکنش‌های سرویس پیام‌رسان مالی جهانی سوئیفت، برای اولین بار از اوایل سال 2022، یوان چین به عنوان چهارمین ارز پر مبادله در پرداخت‌های بین‌المللی، در ماه نوامبر از ین ژاپن پیشی گرفت.

به نوشته بلومبرگ، معاملات مربوط به یوان از 3.6 درصد معاملات در ماه اکتبر به 4.6 درصد در ماه گذشته افزایش یافت. این بالاترین رکورد ثبت شده برای یوان و بالاتر از سهم 3.5 درصدی ین است. یوان آخرین بار در ژانویه 2022 در جایگاه چهارم این رتبه بندی قرار گرفت. دلار آمریکا با 47 درصد، و پس از آن یورو و پوند به ترتیب با 23 درصد و 7.15 درصد، جایگاه‌های خود را در ماه نوامبر حفظ کردند.

بانک‌های بزرگ جهانی برای برقراری ارتباط با یکدیگر و مدیریت معاملات ارز بین بانکی از سوئیفت (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) استفاده می‌کنند. این انجمن جمع‌آوری داده‌های معاملات ارزی را در سال 2010 آغاز کرد.

122

استفاده جهانی از یوان از سال 2010 افزایش یافته است

بر اساس گزارش سوئیفت، 80 درصد از معاملات خارجی یوان از طریق هنگ کنگ انجام شده است. دیگر مراکز مهم مبادلات خارجی برای یوان شامل بریتانیا، سنگاپور و ایالات متحده است. در همین حال، سهم ارز چین از معاملات مربوط به تامین مالی تجاری در ماه نوامبر 5.7 درصد بود که بسیار کمتر از دلار اما بالاتر از یورو بوده است.

در حالی که داده‌های سوئیفت کل بازار ارز جهانی را در بر نمی‌گیرد، این گزارش دریچه‌ای را به ماهیت در حال تغییر جریان‌های ارز جهانی ارائه می‌دهد. در حالی که از زمانی که سوئیفت جمع‌آوری این داده‌ها را آغاز کرد، دلار نقش غالب خود را به عنوان ارز ذخیره جهانی حفظ کرده است، استفاده از یوان از کمتر از 0.1 درصد در سال 2010 به طور پیوسته افزایش یافته است.