به گزارش اکوایران، یک بندر غیرفعال کره شمالی در نزدیکی مرز با روسیه دوباره شروع به فعالیت کرده است که به گفته کارشناسان هدفش تقویت تجارت رو به رشد اسلحه به مقصد خطوط مقدم در اوکراین است. این تجارت به طور همزمان اقتصاد کم جان کره شمالی تحت هدایت کیم جونگ اون را نیز تقویت می‌کند.

به نوشته بلومبرگ، تصاویر ماهواره‌ای از بندر ناجین که از ماه اکتبر تا دسامبر گرفته شده است، جریان ثابتی از کشتی‌ها را نشان می‌دهد. صدها کانتینر کشتی در حال بارگیری و تخلیه و قطارها آماده حمل کالاها هستند.

به نظر می‌رسد این فعالیت از اوایل اکتبر افزایش یافته است، زمانی که ایالات متحده کره شمالی را به ارسال مهمات به روسیه متهم کرد. کاخ سفید تصاویری ارائه کرد و گفت که نشان می‌دهد سلاح‌ها هزاران کیلومتر دورتر به انباری در شهر تیکورتسک روسیه، برای استفاده در اوکراین تحویل داده می‌شوند.

در حالی که اختلافات در کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر کمک‌های نظامی، توانایی کیف را برای دفع تهاجم روسیه تهدید می‌کند، این جریان مهمات که به گفته آمریکا و کره جنوبی شامل صدها هزار گلوله توپخانه است، می‌تواند اهمیت بسیار بیشتری پیدا کند.

بر اساس گزارش اندیشکده امنیتی بریتانیایی روسی «تصمیم پیونگ یانگ برای تحویل مهمات در مقیاس بالا به روسیه، یک بار دیگر بر تهدید بزرگی که کره شمالی برای امنیت بین‌المللی ایجاد می‌کند، تأکید می‌کند.»

پیونگ یانگ که حدود 15 سال است از فروش تسلیحات منع شده است، بارها اتهامات مربوط به تامین سلاح برای روسیه را رد کرده است. اما تجزیه و تحلیل داده‌های ماهواره‌ای چیز دیگری را نشان می‌دهد.

Capture

مسیر محموله‌های کره شمالی به روسیه منبع: کاخ سفید

جائوو شین، تحلیلگر امنیتی در وین گفت که در حالی که ماهیت محموله را نمی‌توان با تصاویر موجود تأیید کرد، تعداد رفت و برگشت‌ها و کانتینرهای انتقالی، مبادله‌ای قابل توجه و مداوم را نشان می‌دهد که احتمالاً شامل تسلیحات و سایر تجهیزات نظامی می‌شود.

همزمان با اوج گیری تجارت کره شمالی و روسیه، جریان کمک‌های نظامی ایالات متحده به کیف به طور فزاینده‌ای با تهدید مواجه است، به طوری که پنتاگون اعلام کرده است که بودجه آن برای ادامه ارسال تسلیحات به اوکراین تا 30 دسامبر تمام خواهد شد، مگر اینکه کنگره بودجه اضافی را تایید کند، که در حال حاضر با وجود تعطیلات پایان سال چنین چیزی ممکن نیست.

با بن بست کنونی در میدان نبرد، کرملین به طور فزاینده‌ای مطمئن است که می‌تواند کنترل خود را بر مناطق اشغالی شرق و جنوب اوکراین تحکیم کند و منتظر کاهش حمایت بین المللی از اوکراین باشد. پوتین این ماه گفت که «زمانی که به اهداف خود دست یابیم صلح برقرار خواهد شد.»

برای بسیاری از شرکای ایالات متحده، حمایت قابل توجه از اوکراین تا حدی به ضد حمله مورد انتظار در طول بهار و تابستان مرتبط بود، که نتوانست انتظارات بالای متحدان را برآورده کند.

در حالی که تصاویر ماهواره‌ای فعالیت مداومی را در بندر ناجین نشان می‌دهند، به نظر می‌رسد کشتی‌هایی که در آنجا لنگر انداخته‌اند، فرستنده‌های دریایی بین‌المللی خود را -که موقعیت مکانی آن‌ها را نشان می‌دهند- خاموش کرده‌اند، و در واقع به کشتی‌های ارواح تبدیل شده‌اند که سفر 180 کیلومتر بین ناجین و بندر دونای در روسیه را انجام می‌دهند.. بر اساس اسناد سازمان سیا، این بندر پایگاه زیردریایی شوروی در طول جنگ سرد بوده است.

تاثیر مهمات بیشتر در میدان جنگ

جوزف بایرن، پژوهشگر موسسه روسی و یکی از نویسندگان این گزارش گفت: «تخلیه کانتینرهای بارگیری شده در روسیه و تحویل آن به کره شمالی و سپس بارگیری کانتینرهایی که از نقاط مختلف در کره شمالی می‌آیند و ظاهراً به تأسیسات نظامی روسیه بازگردانده می‌شوند، به طور مداوم ادامه دارد.»

سرویس اطلاعات ملی کره جنوبی در ماه نوامبر به قانونگذاران گفت که از ماه اوت حدود 10 محموله سلاح از کره شمالی به روسیه ارسال شده است که احتمالاً شامل بیش از یک میلیون گلوله توپخانه است. کره شمالی یکی از بزرگترین انبارهای مهمات جهان را در اختیار دارد که بیشتر آن‌ها با سلاح‌هایی که روسیه در خط مقدم دارد سازگار است.

جوست اولیمانس، کارشناس تسلیحات و نویسنده کتاب نیروهای مسلح کره شمالی، بر اساس تجزیه و تحلیل آنچه به خط مقدم می‌رسد گفت که او چهار نوع مهمات را شناسایی کرده است که بخشی از تحویل‌های اخیر بوده است: خمپاره‌های 120 میلی‌متری، گلوله‌های توپخانه 122 میلی‌متری و 152 میلی‌متری و راکت‌های 122 میلی‌متری است.

او گفت که «وضعیت در میدان جنگ تحت تأثیر این محموله‌ها قرار گرفته است، اما به جای اینکه باعث تغییر قابل توجه تاکتیک‌ها یا تغییر سریع کنترل قلمروها باشیم، این مهمات به روسیه این امکان را می‌دهد که فشار بسیار بیشتری را برای مدت طولانی‌تری بر نیروهای اوکراینی ادامه دهد.»

جنگ اوکراین

یک میلیون گلوله اضافی یعنی حدود 2700 گلوله بیشتر در روز که روسیه می‌تواند به سمت اوکراین شلیک کند، اوکراینی که در حال حاضر برای تهیه گلوله توپخانه با مشکل مواجه است.

اولیمانس گفت: «اینکه کره شمالی دقیقا چقدر مهمات می‌تواند تحویل دهد، قابل حدس زدن نیست. با کاهش موجودی انبارها احتمالاً محموله‌ها کاهش می‌یابد، چرا که توانایی تولیدی کره شمالی با سرعت ارسال همگام نیست.»

رشد مجدد روابط مسکو و پیونگ‌یانگ

اهمیت روسیه برای کره شمالی پس از پایان جنگ سرد کاهش یافت و چین به بزرگترین حامی پیونگ یانگ تبدیل شد. با آغاز همه‌گیری و بسته شدن مرزهای کره شمالی، تجارت با روسیه قطره‌‌چکانی شد.

اما با کاهش محدودیت‌های کرونا و افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه مسکو و پیونگ یانگ، این دو روابط را احیا کردند و دریافتند که هر کدام چیزی را دارد که دیگری می‌خواهد و می‌توانند بدون عواقب تحریمی با هم تجارت کنند.

کمک‌هایی که کیم از روسیه دریافت می‌کند، فشار سال‌ها تحریم به دلیل زرادخانه هسته‌ای رو به رشد کره شمالی را کاهش می‌دهد و به طور بالقوه وضعیت پرتنش در شبه جزیره کره را بدتر می‌کند.

سو کیم، تحلیلگر سابق کره در سیا گفت: «کیم و پوتین متوجه فواید و مزایای شراکت شده‌اند و از این رو همکاری بین کره شمالی و روسیه احتمالا در سال آینده ادامه خواهد یافت»