به گزارش اکوایران، آفریقای جنوبی شکایتی را علیه اسرائیل به دیوان بین المللی دادگستری تقدیم کرد.

به نوشته الجزیره، آفریقای جنوبی در درخواستی به این دادگاه، اقدامات اسرائیل در غزه را «نسل کشی» توصیف کرد، زیرا هدف آن از بین بردن بخش قابل توجهی از گروه ملی، نژادی و قومی فلسطین است.

در این درخواست آمده است: «اقدامات مورد بحث شامل کشتن فلسطینی‌ها در غزه، وارد کردن آسیب‌های جسمی و روحی جدی به آن‌ها و تحمیل نوعی شرایط زندگی به آن‌ها است که هدفش تخریب فیزیکی آن‌ها است».

آفریقای جنوبی گفت که این اقدامات ناقض کنوانسیون نسل کشی سازمان ملل است. آفریقای جنوبی خواستار رسیدگی سریع شد و گفت که دادگاه باید ابتدا به اسرائیل دستور دهد که کشتار و آسیب‌های روحی و جسمی جدی به مردم فلسطین در غزه را متوقف کند.

دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) دادگاه مدنی سازمان ملل است که به اختلافات بین کشورها رسیدگی می‌کند. این دادگاه با دادگاه کیفری بین المللی (ICC) که افراد را به دلیل جنایات جنگی تحت تعقیب قرار می‌دهد، متفاوت است.

به عنوان اعضای سازمان ملل، هم آفریقای جنوبی و هم اسرائیل ملزم به اجرای احکام دادگاه هستند.

وزارت خارجه اسرائیل در واکنش به طرح این درخواست توسط آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ادعای آفریقای جنوبی هیچ مبنای واقعی و قضایی ندارد و بهره‌برداری نفرت‌انگیز از دادگاه است. آفریقای جنوبی با یک گروه تروریستی که خواستار نابودی اسرائیل است، همکاری می‌کند.»

در این بیانیه آمده است: «ما از دیوان بین‌المللی دادگستری و جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که ادعاهای بی‌اساس آفریقای جنوبی را رد کنند».