حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر مهمان در بنیاد علم و سیاست آلمان به «اکوایران» گفت: «مهمترین استدلالی که در خصوص منافع روسیه از جنگ غزه مطرح می‌شود منحرف کردن غرب از جنگ اوکراین است. درواقع فرصتی در اختیار روسیه قرار گرفته که نه تنها توجه بین‌المللی از جنگ اوکراین به خاورمیانه و جنگ فلسطین معطوف شود بلکه توان عملی کشورهای غربی نیز بین دو متحدشان یعنی اوکراین و اسرائیل تقسیم شده است.»

وی افزود: «اگر نگاهی به اتفاقات دو ماه اخیر بیاندازیم این انتظار دور از واقعیت نیست. اخیرا بحث‌هایی که در کنگره آمریکا درگرفت و ملاحظاتی مطرح شد مبنی بر اینکه کمک‌های اوکراین باید کاهش پیدا کند. همچنین گزارش‌هایی در خصوص گفتگوهای طرف‌های غربی با اوکراین، متقاعد کردن این کشور به صلح و کاهش عملی حمایت تسلیحاتی از اوکراین منتشر شده است.»

به گفته عزیزی، علاوه بر این افکار عمومی جهان اسلام و جهان عرب یا در قالب گسترده‌تر جنوب جهانی برای روسیه بسیار مهم است. کشورهایی که در جریان جنگ غزه موضعی همدلانه از فلسطین و منتقدانه از اسرائیل را در پیش گرفتند. روسیه سعی کرده از این موج استفاده کند و این مسئله را در قالب گفتمان ضدآمریکایی و ضدامپریالیستی خود پیاده کند. به این صورت که گفتمان روسیه الان به این نحو است که می‌گوید یک‌جانبه‌گرایی آمریکایی و نادیده گرفتن حقوق ملت‌ها باعث شده است که این جنگ اتفاق بیفتد. وی افزود:« در این گفتمان روسیه سعی دارد شباهت‌هایی را با چیزی که در اوکراین است برقرار کند. یعنی در میان سطور به این اشاره دارد که همانگونه که در اوکراین نگرانی‌های امنیتی روسیه نادیده گرفته شد و گسترش ناتو باعث شد که روسیه مجبور شود واکنش نشان دهد در بحث غزه هم همین اتفاق افتاد.»

این پژوهشگر تاکید کرد: «حتی در شدیدترین موضعی که لاوروف علیه حماس اتخاذ کرد و از اصطلاح حمله تروریستی استفاده کرد، آنجا هم اشاره کرد که این حمله در خلا اتفاق نیفتاده است.»

دلیل تغییر موضع روسیه

وی درباره موضع روسیه در قبال جنگ فلسطین و اسرائیل با توجه به روابط مسکو با دو طرف جنگ توضیح داد: «موضع روسیه بر مبنای حمایت از حق مردم فلسطین برای داشتن دولت در چارچوب رویکرد دودولتی بوده است. همچنین روسیه حملات گسترده اسرائیل به غزه را محکوم کرده است.»

عزیزی در خصوص برخی تغییرات در موضع روسیه و انتقادی‌تر شدن مواضع آن کشور گفت: «این موضوع را باید در چارچوب نگرانی‌های روسیه از گسترده‌تر شدن جنگ بررسی کرد. زیرا یک منازعه محدود اما طولانی در چارچوب منافع مسکو است تا جایی که منابع غرب از اوکراین به سمت اسرائیل منحرف شود. اما اگر جنگ به لبنان و سوریه گسترش پیدا کند یعنی در حوزه مدیترانه که روسیه منافع استراتژیک دارد، یک بار اضافه‌ای بر دوش روسیه خواهد افتاد.»

این کارشناس ادامه داد: «لذا روسیه امروز در چارچوب همکاری با کشورهای عربی و غیره تلاش دارد که آتش‌بسی در این جنگ برقرار شود. زیرا همانطور که اشاره شد منازعه طولانی اما محدود یعنی درگیری فریز شده در اسرائیل تا جایی که آمریکا را درگیر نگه دارد به نفع روسیه است اما گسترش جنگ به کشورهای اطراف، منافع مسکو را تامین نمی‌کند.»

 

کامل این گفت‌وگو را اینجا ببینید: