به گزارش اکوایران، سال ۲۰۲۴ آغاز شد و سال گذشته با دنیایی از خاطرات به پایان رسید. سالی که در آن شاهد اتفاقات متفاوتی بودیم.

هوش مصنوعی یکی از بحث‌برانگیزترین مسائل در سال گذشته بود. بسیاری از نویسندگان و بازیگران هالیوودی در اعتراض به هوش مصنوعی دست به اعتصاب زدند و از مقامات درخواست کردند قوانین و مقرراتی برای این پدیده تعیین شود.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات سال ۲۰۲۳، حمله حماس به اسرائیل بود، حمله‌ای که با گروگان‌گیری همراه بود و در تاریخ ماندگار شد. اسرائیل بعد از این حمله، اعلام جنگ کرد و بمباران غزه هم آغاز شد.

در سال گذشته بسیاری از مشاهیر از دنیا رفتند. یکی از معروف‌ترین افراد، متیو پِری، بازیگر نقش چندلر بینگ در سریال «دوستان» بود. هنری کیسینجر، سیاستمدار برجسته آمریکایی هم بعد از یک قرن زندگی، در روزهای پایانی سال ۲۰۲۳ از دنیا رفت.

سالی که گذشت به عنوان گرم‌ترین سال در تاریخ جهان معرفی شد. مهم‌ترین مسئله این است که اکثر کارشناسان می‌گویند احتمالا سال ۲۰۲۴ رکورد سال گذشته را هم می‌شکند و به گرم‌ترین سال تبدیل می‌شود. پدیده‌ای نظیر ال‌نینو از جمله دلایل اصلی گرمایش زمین است.

بلایای طبیعی هم در سال ۲۰۲۳ منجر به از دست رفتن جان بسیاری از افراد شدند. زلزله ترکیه و سوریه و همچنین زلزله مراکش باعث شد بسیاری از افراد از دنیا بروند. در لیبی هم سیلی ویرانگر، باعث شد بسیاری از افراد جانشان را از دست بدهند.

هند در سال ۲۰۲۳ به عنوان چهارمین کشور توانست روی ماه فرود بیاید. جمعیت این کشور هم در این سال از جمعیت چین فراتر رفت. به این ترتیب اکنون هند به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان شناخته می‌شود.

در ویدیوی بالا، مهم‌ترین لحظات سال ۲۰۲۳ را مرور کرده‌ایم.