به گزارش اکوایران، به گفته یک مقام قطری، نخست وزیر قطر و دیگر مقامات به اعضای خانواده شش اسیر آمریکایی و اسرائیلی در دوحه گفتند که ترور صالح العاروری، یکی از مقامات ارشد حماس در بیروت در هفته جاری، تلاش‌ها برای دستیابی به یک توافق جدید را بسیار دشوارتر کرده است. 

نشست شنبه اولین باری بود که محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر قطر میزبان خانواده‌های اسرای‌ اسرائیلی در دوحه بود. پیام او نشان می‌دهد که با افزایش تنش‌ها در منطقه چقدر تلاش‌ها برای تضمین یک معامله جدید برای آزادی اسرا پیچیده شده است.

قطر و مصر در تلاش برای از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و حماس بر سر توافقی جدید برای تضمین آزادی حداقل 40 اسیر در ازای توقف چند هفته‌ای درگیری در غزه و آزادی اسرای فلسطینی هستند.

نزدیک به یک هفته پیش، حماس پیشنهاد توافق جدیدی را به اسرائیل ارائه کرد که شامل تقاضای خروج اسرائیل از غزه نیز بود. اما اسرائیل آن را رد کرد.

روز سه‌شنبه، حمله‌ای در حومه جنوبی بیروت به ترور العاروری منجر شد و حزب‌الله متعهد شد که انتقام بگیرد. اسرائیل علناً مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته یا رد نکرده است، اما منابع آمریکایی و اسرائیلی قبلاً تأیید کرده بودند که اسرائیل پشت این حمله بوده است.

به گفته این مقام قطری و منبع اسرائیلی، خانواده‌ها روز یکشنبه با نخست وزیر قطر دیدار کردند و داستان آن‌ها را که در غزه به اسارت گرفته شده‌اند، به او گفتند.

این منابع گفتند که نخست‌وزیر قطر به این گروه گفت که مذاکرات کنونی بسیار پیچیده است و آنها را در مورد چالش‌هایی که دوحه در تلاش برای دستیابی به یک توافق جدید با آن مواجه است، آگاه کرد.

این منابع گفتند که اکنون این چالش‌ها شامل تشدید تنش‌های اخیر پس از ترور العاروری در اوایل این هفته است. این مقام قطری به آکسیوس گفت: «نخست‌وزیر گفت که بعد از اتفاقی که در بیروت رخ داد، گفتگو با حماس دشوارتر شده است.»

این مقام قطری و منبع اسرائیلی گفتند، نخست وزیر قطر به اعضای خانواده‌ها گفته است که شخصا متعهد به ادامه تلاش برای تضمین یک معامله جدید است و بدون توجه به چالش‌ها، تسلیم نمی‌شود.

اعضای خانواده‌ها همچنین با محمد بن عبدالعزیز الخلیفی، وزیر امور خارجه قطر که ریاست تیم مذاکره‌کننده قطر با حماس و اسرائیل را بر عهده دارد، ملاقات کردند.

الخلیفی یکی از طراحان توافق قبلی بود که منجر به آزادی بیش از 100 اسیر شد.

این مقام قطری به آکسیوس گفت: «قطر به طرز دردناکی از رنج اسرای باقی‌مانده و عزیزانشان آگاه است.»

این مقام گفت: «ما مستقیماً با خانواده‌های اسرا تعامل کرده‌ایم تا اطلاعات بیشتری را به اشتراک بگذاریم، و به آنها اطمینان دهیم که قطر متعهد است از هر منبعی برای آزادی آنها استفاده کند. ما به تعامل با این خانواده‌ها ادامه خواهیم داد.»

«ما از هر کانال ممکن استفاده می‌کنیم و با همتایان خود در ایالات متحده و اسرائیل همکاری نزدیک داریم. اما قطر یک میانجی است و حماس را کنترل نمی‌کند.»

او افزود که «به دلیل تشدید بمباران در غزه و جاهای دیگر، که آشکارا مذاکرات را پیچیده می‌کند، حفظ کانال‌های ارتباطی با حماس به طور فزاینده دشوار می‌شود.»

از زمان حمله حماس در 7 اکتبر به اسرائیل، قطر تحت فشار فزاینده‌ای از جانب کنگره ایالات متحده و سازمان‌های یهودی آمریکایی به خاطر رابطه‌اش با این گروه قرار گرفته است که توسط ایالات متحده، اسرائیل و چندین کشور دیگر یک سازمان تروریستی تلقی می شود. 

سناتور جمهوری خواه جونی ارنست (آیووا) و سناتور دموکرات جکی روزن (نیویورک) ماه گذشته نامه‌ای به رئیس جمهور بایدن ارسال کردند و از او خواستند قطر را تحت فشار قرار دهد تا حماس را به میز مذاکره بر سر معامله آزادی اسرای جدید بازگرداند.

ارنست چند روز پیش به همراه هیئتی از کنگره به اسرائیل سفر کرد و با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و دیوید بارنیا، مدیر موساد دیدار و در مورد مذاکرات مربوط به اسرا گفتگو کرد.

ارنست و هیئت کنگره روز شنبه وارد دوحه شدند و با نخست وزیر قطر دیدار کردند.

مقامات ارشد ایالات متحده و اتحادیه اروپا در منطقه هستند تا تلاش کنند تنش‌های فزاینده را کاهش دهند.

حزب‌الله لبنان روز شنبه ده‌ها راکت به سمت اسرائیل شلیک کرد و آن را «واکنش اولیه» خود به کشته شدن عاروری خواند. ارتش اسرائیل با حملاتی به اهداف حزب‌الله پاسخ داد.

تونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا قرار است در روزهای آینده از اسرائیل و قطر بازدید کند. وزارت امور خارجه پیش از سفر بلینکن اعلام کرد که انتظار می رود او در مورد شرایط بشردوستانه در غزه و همچنین تلاش برای تضمین آزادی اسرا، کاهش تنش‌های منطقه‌ای و جلوگیری از تشدید تنش در لبنان گفتگو کند.