به گزارش اکوایران، کشور کوچک قطر توانسته با میانجیگری موفق در برخی از بزرگترین منازعات جهانی از جمله جنگ غزه، به جایگاه خود اعتبار بخشد. اما در حالی که این دولت خلیج فارس به شهرتش در واشنگتن می‌افزاید، برخی از حامیان آمریکایی خود را با مشکلات حقوقی روبرو کرد.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، در سال‌های اخیر، قطر عملیات‌های لابی‌گری خود در ایالات متحده که متحد نظامی و شریک تجاری کلیدیش محسوب می‌شود را افزایش داده تا موقعیت بهتری نسبت به همسایگان بزرگ‌تر خود مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی داشته باشد.

دادستان‌های فدرال منطقه منهتن در این ماه ادعا کردند که دو سال گذشته، مقامات قطری به یکی از بستگان باب منندز، سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی بلیت مسابقه جایزه بزرگ فرمول یک در میامی را داده و ده‌ها میلیون دلار در پروژه املاک یکی از دوستانش سرمایه‌گذاری کرده‌اند. منندز در جایگاهش به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا، توانایی پیشبرد منافع قطر را داشت. دادستان‌ها می‌گویند که او این کار را انجام داده است. مقامات قطری به تخلف متهم شده و منندز که قبلاً به عنوان عامل غیرقانونی مصر متهم شده بود، اتهامات علیه خود را رد کرده است.

در پرونده‌ای جداگانه، بری بنت، یکی لابی‌گر جمهوری‌خواه و مشاور سابق کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ اعتراف کرد که به طور غیرقانونی از طرف قطر، قصد ثبت یک گروه حمایتی برای لکه‌دار کردن وجهه عربستان سعودی را داشت، اما در این راه شکست خورد. سعودی‌ها و اماراتی‌ها قطر را به حمایت از ایران و گروه‌های محور مقاومت محکوم کرده و این اتهامات را زمینه‌ای برای تحمیل محاصره کامل قطر از سال ۲۰۱۷ تا اوایل سال ۲۰۲۱ عنوان کرده بودند. بنت موافقت کرده که اتهاماتش را با دادستان حل‌وفصل کند.

اسناد بررسی‌شده توسط وال‌استریت ژورنال نشان می‌دهد که در پرونده سوم، لابی‌های قطری برای متوقف‌کردن تصویب قانونی که به منافعش لطمه می‌زد، ادعا کردند که این لایحه محصول «لابی‌گری کثیف» رقبای دوحه است. این تلاش‌ها منجر به انبوهی از دعاوی مدنی شد که هنوز جریان دارد.

بن فریمن، مدیر «مؤسسه کویینسی برای ریسپانسیبل استیت‌کرفت» گفت: «بخشی از عملیات نفوذ خارجی، افشای عملیات نفوذ خارجی کشورهای دیگر است. طی چند سال اخیر، همه از یک سری قواعد بازی برای افشای نقشه‌های رقبایشان استفاده می‌کنند».

مقامات قطری گفته‌اند که لابی‌گری آن‌ها برای مقابله با مخالفان منطقه‌ای این کشور ضروری است.

در حالی جزئیات جدید آشکار شده که قطر نقش مهمی به عنوان میانجی در برخی از چالش‌برانگیزترین درگیری‌های جهان از جمله افغانستان و غزه به عهده گرفته است. قطر همچنین به مذاکرات برای بازگشت کودکان اوکراینی از روسیه و آزادی آمریکایی‌های بازداشت‌شده در ونزوئلا کمک کرده است.

مدت‌هاست که امیرنشین قطر بر خط باریکی میان ایالات متحده و دشمنان حرکت می‌کند. این کشور میزبان بزرگترین پایگاه نظامی ایالات متحده در خاورمیانه و همچنین رهبری سیاسی حماس و طالبان است. این کشور میلیاردها دلار تسلیحات آمریکایی و اروپایی خریداری کرده و در عین حال، سالانه صدها میلیون دلار به غزه کمک می‌کند.

این دولت خلیج فارس مانند بسیاری از کشورهای دیگر با پول‌پاشی در طیف وسیعی از کمپین‌ها در واشنگتن برای پیشبرد منافع ملی خود عمل کرده است. جیم موران، نماینده سابق دموکرات که از سال ۲۰۱۷ برای قطر لابی کرده است، گفت: «اگر قطری‌ها مشکلی هم داشته باشند، این است که نه گفتن برایشان سخت است».

دادستان‌ها می‌گویند که برخی از لابی‌گری‌ها به درستی فاش نشده‌اند. بنت در توافقنامه‌ای که هفته گذشته با دادستان‌ها به ثبت رساند، اعتراف کرد که در سال ۲۰۱۷ به طور مخفیانه یک گروه حمایتی از جانب قطر به نام «دیده‌بان بحران یمن» را اداره می‌کرد که برای لکه‌دارکردن وجهه عربستان سعودی و امارات طراحی شده بود که در آن زمان درگیر جنگ یمن بودند.

وال‌استریت ژورنال در سال ۲۰۲۱ گزارش داد که فعالیت‌های دیده‌بان بحران یمن توسط دادستان‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

بنت به نقض قانونی متهم شد که لابی‌گرهای دولت‌های خارجی را ملزم می‌سازد تا تمام فعالیت‌های خود را ثبت کنند، اما دادستان‌ها گفتند که در صورت اعتراف به اشتباه، پرداخت جریمه و رعایت سایر شروط قرارداد، مجازات به ۱۸ ماه کاهش یافته و لغو می‌شود.

در سال ۲۰۱۸ و پس از اعمال محاصره کامل توسط کشورهای عرب، قطر کمپینی لابی‌گری با هزینه ۲۰۰ میلیون دلار آغاز کرد تا از طریق جلب دوستان و همکاران ترامپ، بر او تأثیر بگذارد. بر اساس ایمیل‌های بازبینی‌شده توسط وال‌استریت ژورنال، یکی از اهداف این کشور، از بین بردن قوانینی بود که حامیان حماس را تحریم می‌کرد. طبق این لایحه، قطر به عنوان میزبان رهبری سیاسی حماس مشمول مجازات می‌شد.

در نوامبر ۲۰۱۷، یک مقام قطری در حالی که این لایحه در کنگره تصویب می‌شد، به تیمی از لابی‌گران گفت: «این اولویت اصلی بوده و باید تنها موضوعی باشد که همه در دو روز آینده روی آن کار می‌کنند».

لابی‌گران قصد داشتند حامیان این لایحه در واشنگتن، یعنی کسانی که با امارات متحده عربی همسو بودند را بی‌‌اعتبار کنند.

نیک موزین، یکی از لابی‌گرها خطاب به یکی از همدستانش نوشت: «اگر بتوانیم این لایحه را محصول لابی‌های کثیف نشان دهیم، می‌توانیم تصویب آن در مجلس را متوقف کنیم». اگر آنها می‌توانستند این لایحه را به الیوت برودی، حامی مالی جمهوری‌خواه که با امارات تجارت امنیتی داشت، مرتبط کنند، ممکن بود به موفقیت برسند. برودی حامی کنفرانس‌هایی در واشنگتن بود که بررسی می‌کردند آیا قطر از تروریست‌ها حمایت می‌کند یا خیر.

نزاع لابی‌گرها شدیداً شخصی شد و سال‌ها ادامه داشت. هکرها به ایمیل‌های برودی دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را بین خبرنگاران پخش کردند. برودی عوامل قطر را به سازماندهی این هک متهم کرد.

این لایحه در نهایت تصویب نشد.

زمانی که قطر در سال ۲۰۲۱ به ایالات متحده کمک می‌کرد تا نیروها و متحدین افغانستانی خود را از افغانستان تخلیه کند، مقامات این کشور به منندز مراجعه کردند.

طبق آخرین کیفرخواست، منندز که رئیس وقت هیئت روابط خارجی سنا بود، یکی از دوستان خود به نام فِرِد دایبس را به یکی از اعضای خانواده سلطنتی قطر که یک شرکت سرمایه‌گذاری مرتبط با دولت قطر را اداره می‌کرد، معرفی کرد. دادستان‌ها ادعا کرده‌اند که دایبس به دنبال سرمایه‌گذار برای یک پروژه املاک بود و شمش‌های طلا، پول نقد و سایر رشوه‌ها را به منندز و همسرش می‌داد.

دو ماه بعد، منندز پیش‌نویس بیانیه‌ای مطبوعاتی را با دایبس به اشتراک گذاشت که در آن منندز می‌گفت متحدان قطری «سرلوحه اخلاق» هستند. این سخن از سوی قانونگذار قدرتمند آمریکایی برای پذیرش پناهجویان افغان برای قطر یک موهبت به شمار رفت.

منندز به دایبس پیامک داد: «شاید بخواهی برای آن‌ها ارسالش کنی. من به زودی آن را منتشر می‌کنم».

بر اساس کیفرخواست، در ژانویه ۲۰۲۲، قبل از اینکه دایبس با سرمایه‌گذار قطری در لندن ملاقات کند، منندز به هر دو نفر پیامک داد: «با درود. می‌دانم که قرار است دوستم پانزدهم ماه با شما ملاقات کند. امیدوارم که این منجر به توافق مطلوب و دوجانبه سودمندی شود که هر دوی شما در موردش گفتگو داشته‌اید».

یکی از وکلای منندز گفت که او تخلفی نکرده و این اتهامات را «رشته‌ای از فرضیات بی‌اساس و حدس‌های عجیب» دانست.