به گزارش اکوایران، شش منبع آگاه به رویترز گفتند که اسرائیل موج بی‌سابقه‌ای از حملات مرگبار را در سوریه انجام می‌دهد که کامیون‌های باری، زیرساخت‌ها و افراد مرتبط با گروه‌های مقاومت منطقه هدف قرار می‌دهد.

کنار گذاشتن قواعد بازی در سوریه

این منابع -از جمله یک افسر اطلاعات ارتش سوریه و یک فرمانده ائتلاف منطقه‌ای حامی دمشق- به رویترز گفته‌اند که اسرائیل استراتژی‌های خود را پس از حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل و متعاقب آن آغاز جنگ در غزه تغییر داده است.

به گفته این منابع، اگرچه اسرائیل سال‌ها به اهداف مرتبط با گروه‌های مقاومت در سوریه حمله کرده، اما اکنون حملات هوایی مرگبارتر و مکررتری را علیه سیستم‌های دفاع هوایی و انتقال نیروهای مقاومت در سوریه انجام می‌دهد.

به گفته منابع رویترز که با تفکر حزب‌الله آشنا هستند، اسرائیل «قواعد بازی» ناگفته‌ای را که قبلاً حملاتش در سوریه را مشخص می‌کرد، کنار گذاشته و به نظر می‌رسد در مورد وارد کردن تلفات سنگین در سوریه «دیگر محتاط نیست».

بر اساس ادعای رویترز، حملات هوایی تشدید شده طی سه ماه منجر به جان باختن 19 عضو حزب الله در سوریه شده است -بیش از دو برابر مجموع بقیه ماه‌های سال 2023. در همین مدت بیش از 130 رزمنده حزب‌الله نیز در اثر درگیری‌ها با اسرائیل در جنوب لبنان جان باخته‌اند.

فرمول رهاشده

به ادعای رویترز، اسرائیل اگر چه سال‌هاست که اهداف مرتبط با نیروهای مقاومت در سوریه را آغاز کرده، اما منابع آشنا با این حملات گفتند که به نظر می‌رسد آن‌ها در صورت امکان از هدف گرفتن اعضای حزب‌الله خودداری می کردند.

حزب‌الله

یک افسر اطلاعاتی منطقه‌ای به رویترز گفته که اسرائیل بیم آن داشت که تعداد زیاد تلفات باعث انتقام حزب‌الله در مناطقی در آن سوی مرز شود. این افسر افزود، اما با تبادل آتش روزانه از زمان آغاز جنگ غزه، اسرائیل در هدف گرفتن مواضع و نیروهای حزب‌الله در سوریه «کم‌تر محتاط و مهار شده» باشد.

سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در یک سخنرانی تلویزیونی در پنجم ژانویه هم تائید کرد که این گروه «تعدادی از رزمندگان خود را در حملان اسرائیل در چند نقطه در سوریه در سه ماه گذشته از دست داده است». او افزود: «ما قبل از عملیات طوفان الاقصی (در 7 اکتبر) یک فرمول داشتیم؛ اگر آن‌ها یکی از برادران ما را در سوریه می‌کشتند، در جبهه لبنان -که آرام بود- پاسخ می‌دادیم. عملاً شرایط این فرمول تغییر کرده است- چرا؟ چون الان در تمام جبهه‌ها آتش روشن است».