به گزارش اکوایران، یک منبع نزدیک به ریاست جمهوری فرانسه به خبرگزاری فرانسه گفته که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور این کشور صبح روز سه شنبه پس از پذیرش استعفای الیزابت بورن، نخست وزیر جدید را معرفی خواهد کرد.

به نوشته این خبرگزاری، ریاست جمهوری فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد، الیزابت بورن، نخست وزیر فرانسه، استعفا داده، چرا که ماکرون به دنبال ایجاد انگیزه جدیدی به دومین دوره ریاست جمهوری خود در آستانه انتخابات پارلمان اروپا و المپیک پاریس در تابستان امسال است.

رئیس‌جمهور و کابینه فرانسه از زمانی که ماکرون برای دومین بار در سال 2022 انتخاب شد، اکثریت مطلق خود را در پارلمان از دست دادند و برای تصویب قوانین با مانع با قانون‌گذاران مخالف مواجهند.

تغییر در نخست‌وزیری پس از یک سال از آغاز بحران‌های سیاسی ناشی از اصلاحات مورد بحث در سیستم بازنشستگی و قوانین مهاجرت انجام شده است.

این اتفاق تنها پنج ماه قبل از انتخابات پارلمان اروپا رخ می‌دهد. انتظار می‌رود که منتقدین اتحادیه اروپا در بحبوحه نارضایتی گسترده عمومی نسبت به افزایش هزینه‌های زندگی و شکست دولت‌های اروپایی در مهار جریان‌های مهاجرت، موفقیت‌های بی‌سابقه‌ای داشته باشند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب ماکرون برای انتخابات ژوئن اتحادیه اروپا، از حزب مارین لوپن، رهبر راست افراطی، بین هشت تا ده درصد عقب است.

از زمانی که مکرون در ماه دسامبر وعده یک ابتکار سیاسی جدید را داد، گمانه‌زنی‌ها در مورد تغییر در دولت مطرح شده بود.

در میان کسانی که به عنوان نامزدهای احتمالی برای جایگزینی بورن نام برده شده، گابریل آتال، وزیر آموزش و پرورش 34 ساله و سباستین لکورنو، وزیر دفاع 37 ساله، قرار دارند که هر کدام انتخاب شوند، جوان‌ترین نخست‌وزیر فرانسه خواهند بود.

برونو لومر، وزیر دارایی و جولین دنورماندی، وزیر سابق کشاورزی، نیز به عنوان گزینه های احتمالی ذکر شده‌اند.

تغییر نخست‌وزیر در نظام سیاسی فرانسه لزوماً به معنای تغییر رویه‌های سیاسی نبست، بلکه در شرایط کنونی نشان‌دهنده تمایل به فراتر رفتن از اصلاحات قانون بازنشستگی و مهاجرت و تمرکز بر اولویت‌های جدید از جمله ایجاد اشتغال بیش‌تر است.

بورن یک بوروکرات حرفه‌ای است که قبل از پیوستن به دولت‌ ماکرون به بسیاری از وزرای حزب سوسیالیست خدمت می‌کرد و از می 2022 نخست‌وزیر بود.

او در سن 62 سالگی دومین زنی بود که در فرانسه به این پست رسیده بود.

فرانسه