به گزارش اکوایران، برخی از جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان درباره برکناری مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، به دلیل توافقی که او در آخر هفته با دموکرات‌ها انجام داد، بحث کرده‌اند.

جانسون ممکن است پس از اینکه برخی از اعضای محافظه‌کار کنگره از توافق بودجه رئیس مجلس با رهبری دموکرات‌ها خشمگین شدند، با سرنوشتی مشابه سلف خود روبرو شود که در تلاش برای جلوگیری از تعطیلی دولت با نزدیک شدن به مهلت بودجه 19 ژانویه با دموکرات‌ها توافق کرد.

به گزارش نیوزویک، نماینده جمهوری‌خواه لوئیزیانا در اکتبر 2023 پس از برکناری کوین مک کارتی از سمت خود در همان ماه، به عنوان رییس مجلس نمایندگان منصوب شد.

روز یکشنبه، جانسون، چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات‌ها در سنا و حکیم جفریس، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، توافقی آزمایشی را اعلام کردند که سطح کلی هزینه‌های نزدیک به 1.66 تریلیون دلار را در سال 2024 به وجود می‌آورد. توافقی مشابه توافق دو حزبی که سال گذشته بین رئیس‌جمهور جو بایدن و کوین مک کارتی منعقد شد. 

رئیس مجلس گفت که طبق نامه او به همکاران، این توافق 16 میلیارد دلار از هزینه‌ها را کاهش داده است، که به گفته او مطلوب‌ترین توافق بودجه‌ای است که جمهوری‌خواهان در بیش از یک دهه به دست آورده‌اند.

توافق جانسون با واکنش سریع برخی از همکاران او در بین جمهوری‌خواهان روبرو شد که خواستار کاهش بیشتر بودجه بودند و تقریباً دوازده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان صریحاً این توافق را محکوم کردند. گروه محافظه‌کار آزادی مجلس نمایندگان این توافق را «شکست کامل» خواند.

چیپ روی، نماینده جمهوری‌خواه تگزاس و رئیس سیاست‌گذاری گروه آزادی، از منتقدان سرسخت توافق بودجه آزمایشی بوده است. روی در روز سه‌شنبه در برنامه گفت که در نظر دارد درخواستی برای برکناری جانسون به خاطر این قرارداد ارائه دهد.