به گزارش اکوایران، رای‌گیری روز شنبه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی تایوان در حالی آغاز شده که چین آن را به عنوان گزینه‌ای بین جنگ و صلح اعلام کرده و در عین حال پکن فشارها را برای پذیرش حاکمیت بر این جزیره افزایش داده است.

تایوان از زمان برگزاری اولین انتخابات مستقیم ریاست‌جمهوری خود در سال 1996، که نقطه اوج دهه‌ها مبارزه علیه حکومت استبدادی و حکومت نظامی بود، یک داستان موفقیت دموکراتیک بوده است.

حزب حاکم دموکراتیک مترقی (DPP) که از هویت مجزای تایوان دفاع می‌کند و ادعاهای ارضی چین را رد می‌کند، با نامزد خود، معاون فعلی رئیس جمهور لای چینگ ته، به دنبال سومین دوره ریاست‌جمهوری است.

به گزارش رویترز، لای در صحبت با خبرنگاران در شهر جنوبی تاینان قبل از رای دادن، مردم را تشویق کرد که رای خود را به صندوق بیندازند.

او در اظهارات کوتاهی گفت: «هر رأی ارزشمند است، زیرا این دموکراسی سخت به دست آمده تایوان است.»

در آستانه انتخابات، چین بارها لای را به عنوان یک جدایی‌طلب خطرناک محکوم کرد و درخواست‌های مکرر او برای مذاکره را رد کرد. لای می‌گوید که متعهد به حفظ صلح در سراسر تنگه تایوان است و به تقویت دفاعی جزیره ادامه می‌دهد.

وزارت دفاع تایوان صبح روز شنبه اعلام کرد که بار دیگر بالن‌های چینی را در حال عبور از تنگه حساس تایوان مشاهده کرده است که یکی از آنها بر فراز خود تایوان پرواز کرده است. این وزارتخانه سیل بالون‌های گزارش شده بر فراز تنگه را در ماه گذشته به عنوان جنگ روانی و تهدیدی برای ایمنی هوانوردی محکوم کرده است.

جنیفر لو، 36 ساله، تاجری که پس از رای دادن در یک صبح آفتابی در منطقه سونگشان تایپه، با دخترش در زمین چمن بازی می‌کرد، گفت: «هیچ کس جنگ نمی‌خواهد.»

لای برای ریاست جمهوری با دو رقیب روبرو است، هو یو-ایه از بزرگترین حزب مخالف تایوان، کومینتانگ و شهردار سابق تایپه، کو ون-جه از حزب کوچک مردم تایوان که در سال 2019 تأسیس شد.

هو می‌خواهد از سرگیری تعامل با مبادلات مردم با مردم آغاز شود و مانند چین، لای را به حمایت از استقلال رسمی تایوان متهم کرده است. لای می‌گوید که هو طرفدار پکن است که هو رد می‌کند.

کو به دلیل تمرکز بر مسائل معیشتی مانند هزینه بالای مسکن، یک پایگاه حمایتی پرشور به ویژه در میان رای دهندگان جوان به دست آورده است. او همچنین می‌خواهد دوباره با چین تعامل کند اما اصرار دارد که این امر نمی‌تواند به قیمت حفاظت از دموکراسی و شیوه زندگی تایوان تمام شود.

کو پس از رای دادن در دبیرستان تایپه به خبرنگاران گفت که «آرام» است و شب قبل خوب خوابیده است.

انتخابات پارلمانی به همان اندازه مهم است، به ویژه اگر هیچ یک از سه حزب نتوانند اکثریت را به دست آورند که ممکن است توانایی رئیس جمهور جدید را برای تصویب قوانین و هزینه ها، به ویژه برای دفاع، مختل کند.

لیائو جنگ ون، 44 ساله، یکی از کارکنان بخش مالی که در اوایل روز شنبه رای داد، گفت: «در مقایسه با انتخابات قبلی، پیش‌بینی نتیجه این بار بسیار دشوار است. رهبر بعدی تایوان باید به فکر راه‌هایی برای کنار آمدن صلح‌آمیز با چین باشد. بسیاری از تایوانی‌ها فکر می‌کنند که ما باید وضعیت موجود را حفظ کنیم.»

صندوق‌های رای به مدت هشت ساعت باز است و ساعت 16 بسته می‌شود. 

نتیجه باید تا اواخر عصر شنبه مشخص شود، زمانی که بازنده ها شکست را می‌پذیرند و برنده سخنرانی پیروزی را ارائه می‌دهد.

رئیس‌جمهور تسای اینگ ون بر اساس قانون اساسی پس از دو دوره ریاست‌جمهوری از شرکت مجدد منع شده است.