به گزارش اکوایران، لای چینگ‌تی معروف به «ویلیام لای» در تایوان رای آورد و به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور انتخاب شد.

این چهره ۶۴ ساله که زمانی پزشک بود و بعد سر از دنیای سیاست درآورد جزو مخالفان سرسخت چین به شمار می‌رود. او بارها در سخنرانی‌هایش از استقلال تایوان سخن گفته و موضع خود را در مقابل چین نشان داده است.

انتخاب لای از طرف مردم تایوان منجر به خشم و نگرانی مقامات چینی شده است. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین مدام از اتحاد و یکپارچه شدن با تایوان سخن می‌گفت و اصرار داشت که این کشور باید به سرزمین مادری خود یعنی چین بازگردد.

حالا تایوانی‌ها با رای به لای نشان داده‌اند که نسبت به صحبت‌های شی بی‌توجه هستند و فقط استقلال خودشان را می‌خواهند. این مسئله بی‌تردید چالش‌های بیشماری را طی چهار سال آینده پیش روی لای قرار خواهد داد.

یکی از مهم‌ترین مسائل در جهان امروز این است که آیا چین وارد جنگ با تایوان می‌شود یا خیر. با نتیجه‌ای که اخیرا از انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان به دست آمد، احتمال وقوع چنین جنگی قوت گرفت. با این حال یک مسئله بزرگ وجود دارد: هزینه چنین جنگی بسیار بالاست.

بلومبرگ به تازگی بررسی‌هایی در مورد هزینه جنگ احتمالی میان تایوان و چین منتشر کرده که نشان می‌دهد هیچ‌کس نباید تمایلی به وقوع این جنگ داشته باشد.

هرچند بیشترین هزینه در این جنگ برای تایوان خواهد بود، اما از آن‌جا که دو اقتصاد بزرگ و مهم جهان یعنی چین و آمریکا با هم درگیر می‌شوند، هزینه‌های این جنگ برای اقتصاد جهان کمرشکن خواهد بود.

در ویدیوی بالا توضیح داده‌ایم که طبق برآوردهای بلومبرگ، هزینه جنگ میان چین و تایوان چقدر است و هر کشور تا چه اندازه امکان دارد در این جنگ ضرر کند.