به گزارش اکوایران، نخست‌وزیر  کانادا جاستین ترودو گفت، اگر دونالد ترامپ برای دومین بار به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بازگردد، این یک گام به عقب برای این کشور خواهد بود و کانادا را ملزم به این می‌کند که رویکردی دقیق در روابط با مهمترین شریک تجاری خود داشته باشد.

به گزارش بلومبرگ، ترودو روز سه‌شنبه در جریان رویدادی به میزبانی اتاق بازرگانی مونترال به زبان فرانسه گفت: «بار اول آسان نبود، و اگر بار دومی باشد، باز هم آسان نخواهد بود.»

ترودو در پاسخ به سوال مجری برنامه گفت: «قطعاً چیزهایی وجود دارد که من اصلاً درباره آن‌ها با آقای ترامپ موافق نیستم. به مدت چهار سال، آنها تقریباً هیچ کاری از نظر سرمایه‌گذاری‌های زیست‌محیطی انجام ندادند.» 

او گفت که دولت بایدن هزینه‌های هنگفت برای تغییرات اقلیمی در قانون کاهش تورم برای جبران زمان از دست رفته در دوران ترامپ را عرضه کرد.

ترودو که در سال 2013 به عنوان رهبر حزب لیبرال در کانادا انتخاب شد و در سال 2015 به نخست وزیری رسید، همچنین انتخابات ایالات‌متحده را به عنوان یک موضوع بزرگتر درباره ارزش‌های دموکراتیک مورد حمله در اروپا و سایر نقاط جهان معرفی کرد.

او گفت که آمریکایی‌ها با انتخابی بین یک حالت خوش‌بینانه متمرکز بر آینده یا «یک گام به عقب، یک نوستالژی برای لحظه‌ای که هرگز وجود نداشت»، پوپولیسمی که «خشم زیادی را منعکس می‌کند» اما راه‌حلی ارائه نمی‌دهد، روبرو هستند.

ترودو نامزدی ترامپ برای ریاست جمهوری آمریکا را با روی کار آمدن پیر پولیور، رهبر حزب محافظه‌کار کانادا مقایسه کرد، اگرچه ترامپ و پولیور در طیفی از مسائل اجتماعی و اقتصادی با هم تفاوت دارند. کانادا تاریخ مشخصی برای انتخابات ندارد اما انتظار می‌رود تا قبل از پایان سال آینده رای‌گیری سراسری داشته باشد و نظرسنجی‌های کنونی نشان می‌دهد که محافظه‌کاران پیروز خواهند شد.

ترودو گفت: «دو سال دیگر اینجا در کانادا، انتخاب مشابهی خواهیم داشت. آیا ما برای دفاع از دموکراسی خود، مبارزه با تغییرات آب و هوایی، دفاع از اقلیت‌ها رو به جلو قدم برمی‌داریم یا به دلیل عصبانیت بیش از حد از آنچه در جهان می‌گذرد، به عقب می‌رویم؟»