به گزارش اکوایران، رهبر یکی از بزرگترین جمهوری‌های روسیه که از نظر قومیتی مختلط است، روز پنجشنبه، یک روز پس از آن که پلیس از گاز اشک آور و باتوم برای بر هم زدن تظاهراتی نادر استفاده کرد، کسانی را که افراط‌گرایان و خائنان خواند، متهم کرد که سعی در جدایی از این کشور دارند.

این درگیری‌ها در یک شهر کوچک در باشقیرستان، جمهوری 4.1 میلیون نفری در کوه‌های اورال رخ داد، جایی که یک فعال برجسته حقوق بشر روز چهارشنبه به چهار سال زندان محکوم شد.

این فعال، فایل آلسینوف، در سال 2020 اعتراضات موفقیت‌آمیزی را علیه طرح‌های حفاری معدن در تپه‌ای که مردم محلی آن را مقدس می‌دانند رهبری کرده بود و رئیس یک جنبش ملی‌گرای ممنوعه بود. او اتهام ایجاد تنفر قومی را رد کرد.

رادی خبیروف، رهبر باشقیرستان، روز پنجشنبه گفت که ممکن است خود او در گذشته مقصر بوده باشد که به مردم توضیح نداده است آنچه او به عنوان افراط‌گرایان در منطقه توصیف می‌کند به عنوان فعالان ظاهر می‌شوند.

او گفت: «می‌توان نقاب یک فعال محیط‌زیست خوب، یک وطن‌پرست را بر چهره گذاشت، اما در واقعیت شرایط کاملاً متفاوت است. گروهی از مردم که برخی از آنها در خارج از کشور هستند و اساساً خائن هستند، خواهان جدایی باشقیرستان از روسیه هستند، آنها در اینجا خواهان جنگ چریکی هستند.»

او در میان کسانی که ادعا می‌کرد خائن هستند، روسلان گاباسوف را نام برد که یکی از بنیانگذاران جنبش ممنوعه باشکورت با آلسینوف بود. گاباسف توسط روسیه به عنوان «عامل خارجی» شناخته شده و اکنون در لیتوانی زندگی می‌کند.

گاباسوف در یک مصاحبه تلفنی به رویترز گفت که نارضایتی مردم باشکری که کمی بیش از 30 درصد از جمعیت جمهوری را تشکیل می‌دهند، ناشی از سیاست‌های ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه است که زبان و فرهنگ آنها را از بین برده است.

او گفت که آنها همچنین از اثرات زیست محیطی عملیات حفاری معدن و تعداد نامتناسب مردان اقلیت قومی که برای خدمت در جنگ روسیه در اوکراین استخدام می‌شوند، عصبانی هستند.

او گفت: «در مقایسه با روس‌ها، آنها تعداد بیشتری از ما را به جنگ می‌فرستند و تعداد کسانی که می‌میرند به نسبت بیشتر است. ما دیگر نمی‌خواهیم به عنوان بخشی از روسیه زندگی کنیم. چرا به آن نیاز داریم؟ برای مردن و به تدریج ناپدید شدن؟ نه حتی به تدریج، با این سیاست مردن و ناپدید شدن خیلی سریع اتفاق خواهد افتاد.»

به گزارش خبرگزاری محلی بشین فرم، در تظاهرات روز چهارشنبه 6 نفر دستگیر شدند که از این تعداد پنج نفر به مدت 10 روز و یک نفر به مدت 13 روز بازداشت هستند.

اعتراضات در روسیه از زمان شروع جنگ در اوکراین به دلیل خطر دستگیری در تجمعاتی که مقامات آن را غیر مجاز می‌دانند، بسیار نادر شده است.

اما گاباسوف گفت که فعالان خواستار برگزاری تظاهرات بزرگ در حمایت از آلسینوف در روز جمعه در شهر اوفا، پایتخت باشقیرستان بودند.