به گزارش اکوایران، آنگلا مرکل و پیش از او، هلموت کوهل در دوران صدراعظمی خود در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی در آلمان، نه تنها این کشور را مدیریت می‌کردند بلکه به نوعی مدیریت و رهبری کل اروپا را هم بر عهده داشتند.

حالا اما اگر کسی اولاف شولتز، صدراعظم فعلیِ آلمان را نشناسد، نمی‌توان به او خرده گرفت چرا شولتز واقعا قدرت و توانمندی‌های مرکل یا کوهل را از خود نشان نمی‌دهد.

نشریه اکونومیست در مطلبی به مشکلات شولتز در خانه اشاره کرده و تاکید داشته که همین مشکلات باعث شده شولتز به جای مدیریت اروپا، فقط به فکر حفظ موقعیت خود در آلمان باشد. به همین دلیل او فرصتی نداشته که به اروپا برسد.

از طرف دیگر، آلمانِ مقتدر همیشه در کنار فرانسه معنادار بوده است. به عبارت ساده‌تر، همیشه در اروپا شاهد اتحاد قدرتمند فرانسه-آلمان بوده‌ایم. اما حالا خبری از چنین اتحادی نیست.

همانطور که شولتز در آلمان مشکلاتی دارد، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه هم در کشور خود با مشکلات عدیده دست‌وپنجه نرم می‌کند و به همین دلیل نمی‌تواند همراه خوبی برای شولتز باشد.

به این ترتیب در این شرایط، اروپا کاملا آسیب‌پذیر شده و واقعا رهبر مشخصی ندارد که بتوان به او اشاره کرد و او را مسئول این منطقه دانست. اکونومیست با اشاره به همین موارد تاکید کرده که اکنون شهروندان اروپایی امنیت کافی ندارند.

علاوه بر اینکه مکرون و شولتز هر یک در خانه با مشکلاتی روبه‌رو هستند، در کنار یکدیگر هم قرار نگرفته‌اند چرا که عم‌عقیده نیستند و این مسئله باعث شده که شاهد شکل‌گیری ائتلاف و رهبری قوی در قاره سبز نباشیم.

در ویدیوی بالا به صورت مفصل‌تری به جزئیات گزارش اکونومیست پرداخته شده و توضیح داده‌ایم که چه کسانی می‌توانند در حال حاضر نقش موثرتری در اروپا ایفا کنند هرچند دست آن‌ها هم از قدرت واقعی، کوتاه است.