به گزارش اکوایران، نیکی هیلی، نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا، روز شنبه آمادگی روانی دونالد ترامپ را، پس از اینکه به نظر می‌رسید او را با نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا در هنگام صحبت در مورد حمله 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره آمریکا اشتباه گرفته بود، زیر سوال برد.

هیلی گفت: «دیشب ترامپ در یک گردهمایی بود و چندین بار از من یاد کرد که چرا در جریان شورش‌های کنگره، امنیت را ایجاد نکردم. چرا من ۶ ژانویه را بهتر مدیریت نکردم. من در 6 ژانویه حتی در دی‌سی نبودم.»

به گزارش سی‌ان‌ان، فرماندار سابق کارولینای جنوبی افزود: «آنها می‌گویند او گیج شده است. اینکه داشت در مورد چیز دیگری صحبت می‌کرد. اینکه او در مورد نانسی پلوسی صحبت می کرد. او چندین بار در آن سناریو از من نام برد.» 

هیلی به جمعی از رای‌دهندگان در کین، نیوهمپشایر گفت: «نگرانی که من دارم این است، هیچ چیز تحقیرآمیزی نمی‌گویم، اما وقتی با فشارهای ریاست‌جمهوری سر و کار دارید، نمی‌توانیم شخص دیگری را داشته باشیم که بپرسیم آیا از نظر ذهنی برای انجام این کار مناسب است یا نه.»

اظهارات او پس از آن بیان شد که ترامپ در یک گردهمایی مبارزات انتخاباتی در نیوهمپشایر گفت: «به هر حال، آنها هرگز جمعیت 6 ژانویه را گزارش نکردند. می‌دانید، نیکی هیلی، نیکی هیلی، نیکی هیلی... آیا می‌دانستید آن‌ها همه اطلاعات را نابود کردند؟ همه شواهد، همه چیز، همه آنها را حذف و نابود کردند؟ همه چیز را، به خاطر خیلی چیزها، نیکی هیلی مسئول امنیت است، ما به او پیشنهاد دادیم 10000 نفر، سرباز، گارد ملی، هر چه که بخواهند را بفرستیم. آن‌ها این پیشنهاد را رد کردند.»

اواخر روز شنبه، ترامپ به توانایی‌های شناختی خود مباهات کرد و گفت: «چند ماه پیش یک تست توانایی شناختی که پزشکم برایم تجویز کرده بود انجام دادم و در آن موفق بودم.»

او در یک رویداد مبارزاتی در منچستر، نیوهمپشایر گفت:«احساس می‌کنم اکنون ذهنم نسبت به 25 سال پیش قوی‌تر شده است.»

علاوه بر اشتباه گرفتن هیلی با پلوسی، ادعای ترامپ مبنی بر اینکه رئیس مجلس مسئول امنیت کنگره آمریکا است، درست نیست.

هیلی روز شنبه در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: «ما به افرادی نیاز داریم که در بهترین شرایط خود باشند. من نمی‌گویم که این شبیه وضعیت جو بایدن است، اما می‌گویم آیا واقعاً قرار است ما دو مرد هشتاد ساله را برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشیم؟»

در روزهای قبل از انتخابات مقدماتی روز سه‌شنبه در نیوهمپشایر، هیلی 52 ساله تلاش کرده است تا اختلاف سنی خود را با ترامپ 77 ساله و رئیس جمهور جو بایدن 81 ساله برجسته کند. او همچنین در مورد درخواست محدودیت دوره و آزمون صلاحیت ذهنی برای هر سیاستمدار بالای 75 سال مصمم بوده است.

از آغاز سال 2023، هیلی و متحدانش نزدیک به 28.6 میلیون دلار برای تبلیغات در نیوهمپشایر هزینه کرده‌اند، در حالی که ترامپ و متحدانش حدود 14.4 میلیون دلار هزینه کرده‌اند.

اما در هفته‌های اخیر، شکاف بین تبلیغات هیلی و ترامپ کاهش یافته است. از آغاز سال جدید، هیلی و متحدانش در مجموع حدود 9 میلیون دلار در نیوهمپشایر هزینه کرده‌اند، در حالی که ترامپ و متحدانش حدود 8.5 میلیون دلار هزینه کرده‌اند.

برای هفته‌ها، ستاد انتخاباتی ترامپ با هیلی به‌عنوان یک تهدید جدی در نیوهمپشایر برخورد می‌کرد و خود ترامپ هم این موضوع را با یک سری حملات در رسانه‌های اجتماعی و در یک تجمع در این ایالت به وضوح بیان کرد.