به گزارش اکوایران، الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی که روز یکشنبه منتشر شد، به خبرگزاری دولتی ریا گفت که مقیاس رزمایش‌های دفاع پایدار 2024 ناتو نشان‌دهنده «بازگشت تغییرناپذیر» این ائتلاف به طرح‌های جنگ سرد است.

به گفته رویترز، ناتو روز پنجشنبه اعلام کرد که بزرگترین رزمایش خود را از زمان جنگ سرد با حضور حدود 90000 سرباز آغاز کرده است و تمرین می‌کند که چگونه نیروهای آمریکایی می‌توانند متحدان اروپایی را در کشورهای هم مرز با روسیه و در جناح شرقی اتحاد در صورت شعله‌ور شدن درگیری با دشمن تقویت کنند.

گروشکو به آرآی‌ای گفت: «این رزمایش‌ها عنصر دیگری از جنگ ترکیبی است که غرب علیه روسیه به راه انداخته است. تمرینی در این مقیاس نشان دهنده بازگشت نهایی و غیرقابل برگشت ناتو به طرح‌های جنگ سرد است، زمانی که فرآیند برنامه‌ریزی نظامی، منابع و زیرساخت‌ها برای رویارویی با روسیه آماده می‌شود.»

ناتو در بیانیه خود به نام روسیه اشاره‌ای نکرده است. اما سند راهبردی اصلی آن روسیه را به عنوان مهم‌ترین و مستقیم‌ترین تهدید برای امنیت اعضای ناتو معرفی می‌کند.

روسیه در فوریه 2022 تهاجم تمام عیار به اوکراین را آغاز کرد که کیف و متحدان غربی آن می‌گویند تصرف امپریالیستی بی‌دلیل خاک بود.

مسکو و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه آن، اغلب «غرب جمعی» را به انجام «جنگ ترکیبی» علیه روسیه با حمایت از اوکراین از طریق کمک‌های مالی و نظامی متهم کرده‌اند.