به گزارش اکوایران، والری گراسیموف، ژنرال ارشد و رئیس ستاد کل ارتش روسیه، ، در سال جاری میلادی در انظار عمومی ظاهر نشده و کرملین هنوز به شایعات مرگ وی پس از حمله اخیر اوکراین به کریمه پاسخی نداده است. این مسئله به گمانه‌زنی‌های بیش‌تر در مورد سرنوشت او در شبکه‌های اجتماعی دامن زده است.

به نوشته نیوزویک، پس از این‌که در 4 ژانویه کی‌یف اعلام کرد در حملات جداگانه به یک پست فرماندهی ارتش روسیه در نزدیکی سواستوپل و یک واحد نظامی در نزدیکی شهر یوپاتوریا حمله کرده، کاربران شبکه‌های اجتماعی درباره محل اختفای گراسیموف، که مسئول عملیات جنگی روسیه در اوکراین است، پرسش‌هایی را مطرح کرده‌اند. شبه جزیره کریمه در دریای سیاه که در سال 2014 توسط ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به خاک این کشور ضمیمه شد.

شایعه تایید نشده کشته شدن گراسیموف در کریمه پس از شبکه اجتماعی ایکس آغاز شد که ادعا می‌شد: «بر اساس اطلاعات اولیه، [والری] گراسیموف، که در زمان حمله در یک پست فرماندهی در نزدیکی سواستوپل بود، در حمله به کریمه کشته شد». 

اگرچه هیچ مدرک مشخصی وجود ندارد که نشان دهد گراسیموف در حمله کریمه کشته شده، برخی سکوت کرملین در این مورد آن هم دو هفته پس از این حادثه را سوال برانگیز دانسته‌اند.

خبرگزاری دولتی ریانووستی گزارش داد که گراسیموف آخرین بار در 29 دسامبر در انظار عمومی دیده شد که در حال اهدای جوایز دولتی به پرسنل نظامی بود. از آن زمان به بعد، رسانه‌های دولتی از او نقل قول نداشته و در انظار عمومی هم دیده نشده است.

در مقاله ای با عنوان «ژنرال گراسیموف کجاست و چرا این مسئله مهم است؟» که یکشنبه گذشته در کی‌یف پست منتشر شد، سرهنگ بازنشسته ارتش ایالات متحده جاناتان سویت و اقتصاددان سابق مارک توث نوشتند که اگرچه مرگ گراسیموف مشکوک است، اما «غیبت مداوم او در انظار عمومی» و «سکوت رسانه‌ای مسکو» تا به امروز در مورد وضعیت او قابل توجه است. این نویسندگان نوشتند که «عجیب است» که کرملین به شایعات مربوط به کشته شدن او در کریمه پاسخ نداده است، آن هم با توجه به «انکار طولانی مدت کرملین برای انکار مرگ فرمانده خود دریاسالار ویکتور سوکولوف پس از حمله موشکی طوفان سایه به مقر ناوگان دریای سیاه در 22 سپتامبر 2023».

به نوشته آن‌ها «سکوت ادامه‌دار کرملین کاملا مشهود است. آیا پوتین نگران است که کی یف به طور فعال فرماندهی عالی خود را هدف قرار دهد؟»

گراسیموف شویگو

سال گذشته، زمانی که گراسیموف هفته‌ها پس از شورش ناموفق به رهبری یوگنی پریگوژین، فرمانده متوفای گروه واگنر در 24 ژوئن 2023، در انظار عمومی دیده نشده بود، به طور مشابه شایعاتی در مورد محل اختفای او منتشر شد و برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد برکناری وی وجود داشت. پریگوژین در شورش موسوم به «راهپیمایی عدالت» خواستار استعفای گراسیموف و وزیر دفاع روسیه سرگئی شویگو به دلیل ناکارامدی در مدیریت جنگ اوکراین شده بود.

در آن زمان، کرملین سریعاً این شایعات را رفع و رجوع کرد و ویدیویی را انتشار داد که او را در حال انجام وظیفه در اوکراین تنها یک هفته پس از شروع شایعات نشان می‌داد.