به گزارش اکوایران، دومین سال جنگ اوکراین در حالی آغاز شد که امیدهای زیادی برای پیروزی و آزادی مناطق تحت اشغال روسیه وجود داشت، اما اکنون شرایط به گونه‌ای پیش رفته که باید گفت اوکراین در سال 2024 در کسب یک پیروزی قاطع در مقابل روسیه ناتوان است. اما کی‌یف و حامیان غربی آن می‌توانند - و باید - راه‌های خلاقانه‌ای برای ایجاد فشار بر روسیه پیدا کنند و در عین حال، اوکراین برای سال 2025 از نظر توانایی تقابل با روسیه، تقویت شود.

 استراتژی فوری اوکراین کافی است؟

به نوشته هال برندز، تحلیل‌گر برجسته مسائل بین‌الملل، در بلومبرگ، اوکراین احتمالا قادر نخواهد بود بخش زیادی از قلمروهای خود را در سال 2024 پس بگیرد زیرا ارتش این کشور به دلیل جنگ طولانی و سخت، فرسوده شده و حامی اصلی کی‌یف یعنی آمریکا، در تکمیل کمک‌های حیاتی خود به اوکراین، بسیار سخت‌گیر بوده است.

اکنون استراتژی فوری اوکراین باید دفاع از کشور در برابر حملات زمینی و هوایی روسیه و به هم ریختن توازن نیروهای ولادیمیر پوتین از طریق ضد حملات گاه و بیگاه باشد. اما صرف دفاع کردن و دوام آوردن نمی‌تواند برای شکست یک دشمن بزرگ‌تر و قدرتمندتر کافی باشد.

استراتژی پنج‌وجهی

اوکراین و متحدانش احتمالا در سال جاری میلادی و پس از آن، با دنبال کردن یک استراتژی پنج‌وجهی به جنگ شکل دهند.

نخستین وجه به کنترل دریای سرخ مربوط می‌شود. جنگ دریایی یک نقطه امیدبخش برای اوکراین بوده و نکته شگفت‌آور این است که این کشور دارای یک نیروی دریایی منحصربه‌فرد نیست. کی‌یف با استفاده از پهپادهای دریایی و موشک، بخشی از کشتی‌های جنگی روسیه را به شکل چشمگیری منهدم کرده و بخش بزرگی از ناوگان مسکو مجبور شده به نقاط امن‌تر و دورتر در محدوده شهر  نووُراسیسک روسیه عقب‌نشینی کند. این موفقیت باعث شده توانایی روسیه در متوقف کردن تجارت اوکراین از طریق محاصره سواحل این کشور، تضعیف شود. بنابراین اوکراین به برتری خود در دریای سیاه ادامه خواهد داد و برای در معرض خطر قرار دادن قوای دریایی پوتین، به موشک‌هایی با برد بیشتر نیاز دارد.

پل کریمه روسیه اوکراین

تمام اگرهای جنگ اوکراین؛ بایدن اسیر بلوف پوتین شد؟

دومین وجه، فشار بر شبه جزیره کِریمه است. کریمه یک منطقه لجستیکی برای عملیات‌های روسیه در اوکراین محسوب می‌شود؛ این شبه جزیره به عنوان نماد احیای روسیه تحت رهبری پوتین به حساب می‌آید. بنابراین حمله به شبه جزیره کریمه، توانایی روسیه برای دفاع یا حمله را با چالش روبه‌رو می‌کند. برخی تحلیل‌گران همچنین باور دارند که پوتین تنها در زمانی صلح خواهد کرد که نگران باشد کنترل این شبه جزیره می‌تواند از دست روسیه خارج شود. اوکراین سعی خواهد کرد حملات خود بر زیرساخت‌های کریمه از جمله پلی که این شبه جزیره را به روسیه متصل می‌کند، ادامه دهد. حملات به اهدافی مانند فرودگاه‌ها و انبارهای تدارکات این شبه جزیره، روسیه را از مزایای نظامی اشغال آن محروم می‌کند.

سومین وجه استراتژی اوکراین که یک موضوع بحث‌برانگیز محسوب می‌‌شود، حمله به خاک روسیه است. اوکراین توانسته بر پایگاه‌های بمب‌افکن روسیه و حتی به نظر می‌رسد بر کاخ کرملین، حملات پهپادی انجام دهد. کی‌یف از جنگ‌های نیابتی در داخل قلمروی روسیه حمایت می‌کند و توانسته خط آهن مورد استفاده مسکو برای بردن تجهیزات به خط مقدم را با مشکل مواجه کند. در تازه‌ترین مورد، این کشور در پاسخ به حملات پهپادی و موشکی روسیه، شهر بِلگورود روسیه را هدف قرار داده است.

اوکراین باید از حملات هماهنگ به نقاط پرجمعیت روسیه دوری کند تا مبادا شفافیت اخلاقی تلاش‌هایش برای پیروزی در جنگ، لکه‌دار شود. اوکراین از هر حقی برخوردار است تا حملات خود بر اهداف نظامی روسیه و نمادهای قدرتِ دولت این کشور را شدت بخشد؛ از حملات پهپادی گرفته تا استفاده از نیروهای ویژه نظامی. انجام این کار می‌تواند به حفظ روحیه در داخل این کشور کمک کند، بویژه در زمانی که اوکراین تحت بمباران روسیه قرار می‌گیرد. این اتفاق باعث می‌شود تلاش‌های پوتین برای تظاهر به این موضوع که جنگ او، بهای نظامی اندکی در داخل روسیه داشته را با مشکل مواجه کند.

چهارمین مورد به توقیف دارایی‌های حاکمیتی روسیه مربوط می‌شود. در داخل دولت ایالات متحده، حمایت از تصاحب وجوه ارزی روسیه - که در آغاز جنگ مسدود شده بود - و انتقال آن‌ها به اوکراین برای حمایت از دفاع و بازسازی این کشور، افزایش یافته است. برخی دولت‌ها در اروپا - جایی که بیشتر دارایی‌های مسدود شده روسیه در آن قرار دارد - همچنان نسبت به این موضوع تردید دارند. همچنین نگرانی‌های باقی‌مانده در واشنگتن شامل این موضوع است که توقیف این دارایی‌ها ممکن است اعتبار آمریکا را به عنوان یک پناه‌گاه امن اقتصادی به خطر بیندازد و غرب را از ابزار چانه‌زنی در مذاکرات نهایی صلح محروم کند.

با این حال، با توجه به ضرورت افزایش بهایی که روسیه برای آغاز جنگ اوکراین می‌پردازد و نیاز به حمایت اقتصادی قابل توجه از اوکراین، این نگرانی‌ها در حال کاهش است.

این چهار مرحله برای حفظ شتاب در یک سالِ سخت، بسیار مهم است. اما هیچ یک از آن‌ها مشکل اصلی اوکراین را حل نخواهد کرد: «آزادسازی قلمروهایی که روسیه هنوز تحت کنترل دارد.»

جنگ اوکراین دونتسک

میراث سزار روسیه برای استالین، هیلتر و پوتین؛ جنگ اوکراین با پیروزی مسکو همراه می‌شود؟

بنابراین، وجه پنجم شامل حفظ دفاع اوکراین در سال 2024 و در عین حال ایجاد یک حمله بزرگ در سال 2025 است. این اتفاق نیازمند ارائه مهمات جدید در زمینه دفاع هوایی، حملات هوایی و توپخانه است؛ امری که مستلزم ارائه موشک‌هایی با برد بیشتر از سوی کشورهایی مانند آمریکا و آلمان است که به حمله به اهداف روسیه در سراسر اوکراین کمک می‌کند. این موضوع همچنین شامل کمک به اوکراین برای آموزش بهتر نیروهایش می‌شود.

حتی با این حمایت، اوکراین احتمالا نمی‌تواند تمام سرزمین‌هایی را که از سال 2014 و حتی پس از فوریه 2022 از دست داده است، پس بگیرد. با این حال، این اتفاق می‌تواند دست اوکراین را برای مذاکرات نهایی با روسیه بازتر بگذارد.  

استراتژی یادشده بدون شک ناشی از کاهش انتظارات از شانس اوکراین در مقایسه با امیدهای سال 2022 است.

اگر واشنگتن پا پس بکشد...

مهمتر از همه، به نتیجه رسیدن این استراتژی به این موضوع بستگی دارد که آیا آمریکا به دفاع از اوکراین متعهد باقی می‌ماند یا خیر. شجاعت اوکراینی‌ها چشمگیر است، اما کمک ایالات متحده نیز ضروری محسوب می‌شود. با کمک آمریکا، اوکراین همچنان می‌تواند به یک نتیجه قابل قبول دست یابد. بدون کمک آمریکا، اوکراین در این جنگ شکست خواهد خورد و این اتفاق مطمئنا عواقب فجیعی در پی خواهد داشت.