به گزارش اکوایران، تعطیلات سال جدید میلادی خوشحالی زیادی برای اوکراین به همراه ندارد. ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور این کشور که به تازگی در واشنگتن حضور پیدا کرده بود، در حالی این کشور را ترک کرد که نتوانست حمایت بیشتر ایالات متحده را جلب کند و خبری از کمک‌های جدید برای کمک به اوکراین در نبرد با روسیه نبود.

به نوشته هال برندز، تحلیل‌گر برجسته مسائل بین‌الملل در بلومبرگ، این احتمال وجود دارد که در سال 2024 دشواری‌های زیادی پیش روی اوکراین باشد. سال آخر ریاست‌جمهوری جو بایدن با یک چالش بزرگ همراه خواهد بود؛ نظم بین‌المللی در تمام جبهه‌ها با مشکل روبه‌روست،‌ بخصوص اینکه آسیب‌پذیری نظم بین‌المللی «در خود آمریکا» بسیار بیشتر از سایر جبهه‌ها است.

2024، سال ترسناکِ اوکراین

به نظر می‌رسد 2024 به سالی ترس‌آور برای اوکراین تبدیل خواهد شد. ضدحمله بزرگ این کشور که بسیاری انتظار نتایج درخشان از آن را داشتند، به شکل ناامیدکننده‌ای به پایان رسیده است. سربازان اوکراینی بسیار خسته هستند و به شدت آسیب دیده‌اند. اکنون این موضوع در رسانه‌های آمریکایی مطرح است که مقصر این وضعیت کیست؟ ترس اوکراین یا طمع غرب؟

در مقابل،‌ ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اکنون در حس تکبر غوطه‌ور شده است. او توانسته در برابر قوی‌ترین ضربه‌ای که اوکراین و متحدان غربی این کشور می‌توانستند به روسیه وارد کنند، مقاومت کند. به عبارت دیگر، زرادخانه خودکامگی و اتوکراسی روسیه در حال سبقت گرفتن از زرادخانه دموکراسی ایالات متحده است. واشنگتن اکنون در دفاع از اوکراین با مشکل مواجه است.

اگر هم اوکراین در سال 2024 یک کمک بزرگ از آمریکا دریافت کند، احتمالا مجبور خواهد بود از قدرت خود به خوبی استفاده کند، در برابر حملات روسیه مقاومت نشان دهد و برای -احتمالا آخرین و بزرگ‌ترین- یورش در سال 2025 آماده شود. اگر این کمک به اوکراین نرسد، احتمالا طی این زمستان در حفاظت از شهرهای خود در برابر حملات پهپادی و موشکی و در بهار آینده در حفظ موقعیت‌های نظامی‎‌اش در برابر توپخانه و نیروی نظامی بهتر روسیه با چالش جدی روبه‌رو خواهد شد. در آغاز 2023 این سوال مطرح بود که اوکراین چه مقدار از سرزمین‌های خود را می‌تواند آزاد کند؟ اکنون سوال سال 2024 این است: اوکراین می‌تواند ادامه دهد؟

وجود چهار جبهه تنش‌زا در جنگ اسرائیل و حماس

چشم‌انداز خاورمیانه نیز روشن‌تر از شرایط موجود در اوکراین نیست. اسرائیل امیدوار است که بتواند تا پایان سال 2023، شدیدترین فاز نبرد با حماس را به پایان برساند؛ دولت بایدن نیز امیدوار است این اتفاق رخ دهد.

پایان یافتن جنگ اسرائیل و حماس برای کاهش هزینه دیپلماتیکِ آمریکا ضروری است؛ بهایی که به خاطر حمایت آمریکا از حملات اسرائیل که جان باختن 20 هزار نفر در غزه را به همراه داشته، در حال رخ دادن است.

حتی در یک سناریوی خوش‌‎بینانه، نبرد با شدت کم برای ماه‌های‌ آتی ادامه خواهد داشت. در این میان، جنگ اسرائیل و حماس باعث ایجاد چهار جبهه تنش‌زا شده است؛ کرانه باختری، مرز اسرائیل و لبنان، دریای سرخ و عراق و سوریه.

دندان تیز کردن چین برای تایوان

همزمان با شنیده شدن صدای مشکلات و تنش‌های بیشتر در غرب اقیانوس آرام، قدرت نظامی و دیپلماتیک آمریکا در سال 2024 هم بااهمیت باقی خواهد ماند.

با آینده‌نگری، احتمالا می‌توان دیدار جو بایدن با شی جین‌پینگ -همتای چینی خود- در ماه گذشته میلادی در آمریکا را به عنوان اوج روابط آمریکا و چین در نظر گرفت، اما این دیدار منجر به آغاز روابط سازنده و مثبت میان دو کشور نشده است. هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش گسترش نظامی و هسته‌ای ارتش آزادی‌بخش خلق چین دیده نمی‌شود. چین به تلاش‌های خود برای دور کردن فیلیپین - یکی از متحدان آمریکا - از سرزمین‌های مورد مناقشه میان دو کشور در دریای جنوبی ادامه می‌دهد. در این میان، تایوان حساس‌ترین موضوع در دریای جنوبی چین است که پتانسیل تنش‌آفرینی فراوانی دارد.

اگر «لای چینگ‌تِه» - کاندیدای حزب دموکراتیک مترقی تایوان - بتواند در انتخابات ریاست‌جمهوری ژانویه 2024 پیروز شود، پکن از این موضوع خوشحال نخواهد شد. مقامات چین او را به عنوان طرفدار استقلال تایوان می‌شناسند. پیروزی لای چینگ‌تِه که سومین پیروزی متوالی حزب دموکراتیک مترقی تایوان خواهد بود، شی جین‌پینگ را مجبور به پذیرش این حقیقت می‌کند که شرایط برای وحدت صلح‌آمیز چین با تایوان به سرعت در حال ناپدید شدن است. بنابراین، رئیس‌جمهور چین ممکن است در سال 2024 فشار نظامی بر تایوان را - از طریق برگزاری رزمایش‌های شدیدتر و بزرگتر - افزایش دهد تا به مردم تایوان یادآوری کند که نافرمانی بهای گزافی دارد.

رویارویی بایدن با چالش‌های دشوار در تمام جبهه‌ها، از جمله ترامپ

مدیریت جهان امروز که پر از بحران است، یک چالش جدی برای هر رئیس‌جمهور آمریکا است، اما بایدن مجبور است با یک چالش دیگر نیز روبه‌رو شود؛ مقابله با حامیان دموکراسی غیرلیبرال در خانه.

سخنان بایدن درباره دموکراسی در برابر استبداد، به همان میزان که به ولادیمیر پوتین و شی جین‌پینگ ارجاع دارد، شامل حال دونالد ترامپ نیز می‌شود. بایدن در اوایل دوران تصدی خود همواره می‌گفت:‌ «آمریکا بازگشته است»؛ اما اکنون شرایط به گونه‌ای پیش رفته که باید گفت‌: «ترامپ بازگشته است» و او به سمت رقابت دوباره با بایدن - که به نظر می‌رسد طی سه سال گذشته به اندازه یک دهه پیرتر شده است - پیش می‌رود.

کابوس پیروزی ترامپ بر سر جهان آزاد

کابوس بازگشت ترامپ از هم‌اکنون بر دنیای سیاست‌ تأثیر گذاشته است؛ امکان بازگشت او به عرصه سیاست آمریکا باعث شده باور پوتین درباره پیروزی در جنگ اوکراین تقویت شود. متحدان آمریکا می‌دانند که اگر ترامپ پیروز شود، خصومت او با آن‌ها ممکن است جهان آزاد را از بین ببرد. تزریق بی‌ثباتی، بی‌کفایتی و یکجانبه‌گرایی به آمریکا در زمان خطرات فزاینده، جهان آزاد را مشکل مواجه خواهد کرد.

راه‌های بسیاری وجود دارد که ترامپ می‌تواند ستون‌های دموکراتیک آمریکا را که باعث قدرت این کشور در سطح جهان شده،‌ تضعیف کند؛ اخراج تعداد زیادی از کارمندان دولت، استفاده از سیستم حقوقی برای محاکمه مخالفان سیاسی و استفاده از قدرت دولت برای تحکیم و تمدید مدت‌زمان حضور مقامات در سمت‌های خود.

سالی که رو به اتمام است با شگفتی‌های ناگوار زیادی همراه بود؛ از جنگ اسرائیل و حماس گرفته تا ناپدید شدن تدریجی تمایل جهان آزاد برای کمک به اوکراین. سال جدید حتی ممکن است با آشفتگی بیشتری همراه شود، بویژه به دلیل نحوه تعامل سیاست نابسامان آمریکا با جهان.