به گزارش اکوایران، دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در رقابت‌های نامزدی جمهوری‌خواهان در نیوهمپشایر به پیروزی رسید و به رویارویی مجدد با جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات در ماه نوامبر نزدیک‌تر شد. این در حالی است که تنها رقیب باقی‌مانده او، سفیر سابق سازمان ملل، نیکی هیلی، قول داد که در رقابت‌ها باقی بماند.

هیلی در یک مهمانی پس از انتخابات به حامیانش گفت: «این رقابت هنوز به پایان نرسیده است» و ترامپ را برای مناظره به چالش کشید.

به نوشته رویترز، ترامپ در مهمانی پیروزی خود، سخنرانی خود را با تمسخر هیلی آغاز کرد، او را «فریبکار» خطاب کرد و گفت: «او مثل این سخنرانی می‌کند که انگار برنده شده است. او برنده نشد. او شکست خورد... او یک شب خیلی بد داشت.» اظهارات او به دنبال یک سری پست‌های خشمگین در شبکه اجتماعی خودش بود که در آن هیلی را «متوهم» خواند.

ترامپ با کسب ۵۴.۴ آرا در مقابل ۴۳.۶ هیلی به یک پیروزی راحت دست یافت.

هیلی امیدوار بود که تعداد قابل توجه رای دهندگان مستقل این ایالت او را به یک پیروزی نزدیک برساند تا شاید چنگال آهنین ترامپ بر حزب جمهوری‌خواه را سست کند.

این نتیجه احتمالاً درخواست‌های برخی از جمهوری‌خواهان برای کناره‌گیری هیلی را تقویت می‌کند، کسانی که می‌گویند حزب باید پشت ترامپ متحد شود. کمپین او در یادداشتی متعهد شد که تا «سه‌شنبه فوق‌العاده» در 5 مارس، زمانی که جمهوری‌خواهان در 15 ایالت رای می‌دهند، به رقابت ادامه دهد.

رقابت بعدی برای 24 فوریه در کارولینای جنوبی برنامه‌ریزی شده است، ایالتی که هیلی در آن متولد شده و دو دوره به عنوان فرماندار خدمت کرده است. با این حال، ترامپ حمایت بسیاری از چهره‌های جمهوری‌خواه این ایالت را به دست آورده است و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او پیشتازی گسترده‌ای دارد.

اولین رویارویی تک به تک

رای روز سه‌شنبه اولین رقابت یک به یک ترامپ و هیلی بود، پس از آن که ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، که زمانی به‌عنوان سرسخت‌ترین رقیب ترامپ شناخته می‌شد، روز یکشنبه کنار رفت و از ترامپ حمایت کرد. اگرچه دیسانتیس در نیوهمپشایر از حمایت کمی برخوردار بود، اما بر اساس نظرسنجی‌ها، رأی‌دهندگان او به احتمال زیاد به جای هیلی، به ترامپ رای داده‌اند.

در همین حال، پیش بینی می‌شود که بایدن در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در نیوهمپشایر پیروز شود و رقیب خود، نماینده کنگره، دین فیلیپس را کنار بزند.

علیرغم پیروزی ترامپ، نظرسنجی‌های دیروز حاکی از آسیب‌پذیری احتمالی ترامپ در مبارزات انتخاباتی عمومی است. او با 91 اتهام جنایی به‌خاطر طیفی از جرایم، از جمله تلاش برای لغو شکست خود در سال 2020 و حفظ اسناد طبقه‌بندی‌شده پس از خروج از کاخ سفید در سال 2021، مواجه است. او هرگونه تخلفی را رد کرده و ادعا کرده که قربانی آزار و اذیت سیاسی است.

بر اساس نظرسنجی دیروز، حدود 42 درصد از رای دهندگانی که در انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان شرکت کردند، گفتند که اگر او در دادگاه مجرم شناخته شود، برای ریاست جمهوری مناسب نخواهد بود.

با این حال، علائم هشدار دهنده‌ای نیز برای بایدن وجود داشت. سه چهارم از رای دهندگان مقدماتی جمهوری‌خواه گفتند که اقتصاد ضعیف است یا خوب نیست، حوزه‌ای که در آن بایدن برای برجسته کردن دستاوردهای دولتش تلاش کرده است.

رئیس‌جمهور دموکرات، که مشاورانش پیش‌بینی رویارویی مجدد او با ترامپ را دارند، در سخنرانی روز سه‌شنبه در ویرجینیا، به جمهوری‌خواهان به دلیل تلاش‌های آن‌ها برای محدود کردن حق سقط جنین تاخت.

بایدن بعدا در بیانیه‌ای گفت: «اکنون واضح است که دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان خواهد بود. و پیام من به کشور این است که خطرات نمی‌تواند بیشتر از این باشد. دموکراسی ما. آزادی‌های شخصی ما - از حق انتخاب تا حق رای. اقتصاد ما - که قوی ترین بهبودی را از زمان کرونا در جهان به خود دیده است.»