به گزارش اکوایران، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده روز سه‌شنبه در یک سری حملات هوایی، تأسیسات نیروهای مقاومت در عراق را هدف قرار داده است. 

به نوشته سی‌ان‌ان، این حملات سه تاسیسات مورد استفاده کتائب حزب‌الله و دیگر گروه‌ها در عراق را هدف قرار دادند.

آستین در این بیانیه ادعا کرد که این حملات «در پاسخ مستقیم به یک سری حملات تشدید کننده علیه پرسنل ایالات متحده و ائتلاف در عراق و سوریه» بوده است.

فرماندهی مرکزی آمریکا نیز روز سه‌شنبه بیانیه‌ای منتشر کرد که گفت: نیروهای آمریکایی «حملات هوایی یک‌جانبه»‌ای را با هدف قرار دادن «مقر، انبار و اماکن آموزشی برای قابلیت‌های راکتی، موشکی و پهپادهای حمله یک‌طرفه» انجام دادند.

به گفته یک مقام دفاعی آمریکا، این حملات در دو پایگاه در غرب عراق از جمله القائم در نزدیکی مرز سوریه و همچنین جرف الصخر در جنوب بغداد انجام شد.

آستین در بیانیه روز سه‌شنبه ادعا کرد: «رئیس جمهور و من از انجام اقدامات لازم برای دفاع از نیروها و منافع خود دریغ نخواهیم کرد. ما به دنبال تشدید درگیری در منطقه نیستیم. ما کاملا آماده هستیم تا اقدامات بیشتری را برای محافظت از افراد و تاسیسات خود انجام دهیم. ما از این گروه‌ها و حامیان آن‌ها می‌خواهیم که فورا این حملات را متوقف کنند.»

بر اساس بیانیه فرماندهی عملیات جبهه حشد الشعبی، در پی حملات هوایی آمریکا حداقل یک جنگجوی کتائب حزب الله کشته و دو تن مجروح شدند.

جعفر الحسینی، سخنگوی نظامی کتائب حزب‌الله، در روز ایکس نوشت که این گروه «به حمله به سنگرهای دشمنان در حمایت از مردمان در غزه» ادامه خواهد داد، تا زمانی که «ماشین کشتار وحشیانه تحت حمایت آمریکا متوقف شود و محاصره کامل آن برداشته شود. این وعده آزادگان است.»

این حملات تنها چند روز پس از آن انجام شد که پرسنل آمریکایی در پایگاه هوایی عین الاسد در عراق در حمله موشکی بالستیک و راکتی به این پایگاه مجروح شدند. فرماندهی مرکزی ایالات متحده در آخر هفته گفت در حالی که بیشتر موشک‌ها و راکت‌ها توسط پدافند هوایی پایگاه رهگیری ‌شد، برخی از پرتابه‌ها اصابت کردند.

یک مقام دفاعی آمریکایی مدعی شد ارزیابی اولیه این است که کتائب حزب‌الله مسئول این حمله موشکی بالستیک بوده است.

پت رایدر، سخنگوی پنتاگون روز سه شنبه گفت که در مجموع چهار سرباز آمریکایی در نتیجه این حمله دچار آسیب مغزی شده‌اند و از آن زمان همه آن‌ها به وظیفه خود بازگشته‌اند.

حملات روز سه‌شنبه اولین حمله از اوایل ماه میلادی جاری در عراق است. همچنین طی یک هفته و نیم گذشته نیروهای غربی حملات متعددی علیه حوثی‌ها در یمن انجام داده‌اند.

به گفته یک مقام آمریکایی از زمان شروع حملات در عراق و سوریه در 17 اکتبر - 10 روز پس از حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر- نیروهای ایالات متحده حداقل 151 بار مورد حمله قرار گرفته‌اند.

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه گفت: «حمله‌ای که در آخر هفته شاهد بودیم، یک حمله در مقیاس بزرگتر بود. اما باز هم، ما به دنبال درگیری نیستیم، نمی‌خواهیم شاهد گسترش این جنگ به یک جنگ منطقه‌ای باشیم، ما نمی‌خواهیم... همچنان شاهد در معرض خطر قرار گرفتن نیروهایمان باشیم.»

به نظر می رسد اقدامات ایالات متحده علیه نیروهای مقاومت در عراق تنش‌ها را بین ایالات متحده و دولت عراق تشدید کرده است. محمد شیعه السودانی، نخست وزیر عراق، این ماه به رویترز گفت که باید یک چارچوب زمانی «سریع» برای خروج ائتلاف به رهبری آمریکا از این کشور وجود داشته باشد. ایالات متحده می‌گوید که به عنوان بخشی از ماموریت خود برای شکست داعش به دعوت دولت این کشور در عراق است.

سودانی گفت: «نیاز به سازماندهی مجدد این رابطه وجود دارد تا هدف یا توجیهی برای هیچ طرف داخلی و خارجی برای دستکاری در ثبات عراق و منطقه وجود نداشته باشد.»