به گزارش اکوایران، در شرایطی که صبر متحدان ناتو لبریز شده، نخست‌وزیر مجارستان از نامزدی سوئد برای عضویت در ناتو حمایت کرد.

به نوشته گاردین، ویکتور اوربان، نخست‌وزیر پوپولیست مجارستان گفت که از پارلمان کشورش می خواهد تا «در اولین فرصت ممکن» پیشنهاد سوئد برای عضویت در ناتو را تایید کند. این در حالی‌است که دیپلمات ها می‌گویند که متحدان مجارستان از رفتار این کشور در این موضوع «خشمگین» هستند.

سوئد در ماه مه 2022 درخواست پیوستنش به ناتو را ارائه کرد، اما به دلیل این‌که ترکیه و مجارستان روند تصویب را متوقف کردند، الحاق آن به تعویق افتاد.

سه‌شنبه شب، پارلمان ترکیه به عضویت سوئد رای مثبت داد، اما پارلمان مجارستان با وجود وعده‌های مکرر مقامات ارشد این کشور مبنی بر این‌که به تنهایی این روند را متوقف نخواهد کرد، هنوز آن را به تصویب نرسانده است.

با این حال،  زمانی که پارلمان ترکیه این مسئله را به تصویر رساند، اوربان متحدانش را با چراغ سبز خود غافلگیر کرد.

یک دیپلمات ارشد اروپایی به گاردین گفته: «متحدان خشمگین هستند». 

دومین دیپلمات ارشد اروپایی نیز این ناامیدی را تکرار کرد: «من فکر می‌کنم متحدان انتظار داشتند مجارستان به تعهد خود پایبند بماند و آخرین نفر نباشد حرکات اخیر موجی از شوک را در سراسر ائتلاف ایجاد کرد و مقدار زیادی از ناامیدی وجود دارد. به هر حال، آنها قبلاً وقت برای مشورت با سوئد داشتند.»

مجارستان - که بر خلاف سایر کشورهای ناتو، به حفظ روابط دوستانه با روسیه ادامه می‌دهد - به همراه ترکیه روند تصویب سوئد ناتو را به تاخیر انداخته است.