به گزارش اکوایران، دادگاه بین‌المللی دادگستری لاهه روز جمعه به اسرائیل دستور داد تا تمام امکاناتی را که در اختیار دارد برای جلوگیری از ارتکاب نسل‌کشی، اتخاذ کند.

به گزارش رویترز، دادگاه گفت که اسرائیل باید اطمینان حاصل کند که نیروهایش مرتکب نسل‌کشی نمی‌شوند و اقداماتی را برای بهبود وضعیت بشردوستانه برای فلسطینیان در محاصره انجام می‌دهند.

قاضی با اشاره به این‌که فلسطینیان به عنوان یک گروه قومی و مذهبی تعریف می‌شوند، گفت باید از آن‌ها در چارچوب کنوانسیون مقابله با نسل‌کشی محافظت صورت بگیرد.

آفریقای جنوبی در ارجاع این پرونده به دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) خواستار توقف فوری عملیات نظامی اسرائیل شده بود اما دادگاه این را قبول نکرد.

اسرائیل از دادگاه خواسته بود که این پرونده را به طور کامل رد کند و گفت که به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذارد و حق دفاع از خود را دارد.

قاضی دادگاه لاهه همچنین از اسرائیل خواست از کشتار و زخمی کردن و نابود کردن زندگی فلسطینی‌ها دست بردارد، چراکه این اقدامات در محدوده کنوانسیون نسل‌کشی قرار می‌گیرند.

دادگاه بین‌المللی لاهه از اسرائیل خواست فوراً تضمین کند که نیروهای نظامی‌اش مرتکب هیچ‌یک از اقدامات بالا نمی‌شوند و ظرف یک‌ماه در این زمینه به دادگاه گزارش بدهد.

دادگاه حکم نهایی مورد نظر آفریقای‌جنوبی برای توقف عملیات جنگی ارتش اسرائیل را صادر نکرد، اما از اسرائیل خواست علیه آن دسته از مقامات و افرادی در اسرائیل که «تحریک به نسل‌کشی» فلسطینیان کرده‌اند، اقدام کند.

دادگاه همچنین از اسرائیل خواست تدابیر احتیاطی لازم را برای کاهش رنج فلسطینیان انجام دهد. ۱۵ قاضی از ۱۷ قاضی دادگاه به حکم لزوم تدابیر احتیاطی از سوی اسرائیل برای جلوگیری از قتل‌عام در غزه رأی موافق داده بودند.