به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز شنبه در مراسم رونمایی از یادبود جنگ جهانی دوم، اروپا را به‌خاطر «روس‌هراسی» مورد انتقاد قرار داد و از کشورهای حوزه بالتیک درباره حقوق بشر انتقاد کرد.

به گفته رویترز، از زمانی که نزدیک به دو سال پیش، پوتین نیروهای روسی را به اوکراین فرستاد، برای جمع کردن ملت خود، جنگ با نازی‌ها را مقایسه می‌کند.

پوتین در منطقه لنینگراد به مناسبت هشتادمین سالگرد پایان محاصره نازی‌ها گفت: «رژیم در کیف، همدستان هیتلر، مردان اس اس... را در تعدادی از کشورهای اروپایی، روس‌هراسی به عنوان سیاست دولتی ترویج می‌کند.»

او گفت که در آن زمان هدف آلمان‌ها سرقت منابع اتحاد جماهیر شوروی و از بین بردن مردم آن بود.

اوکراین که بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود و خود از دست نیروهای هیتلر متحمل ویرانی شد، مقایسه‌ها را به عنوان بهانه‌های جعلی برای جنگ حمله به این کشور رد می کند.

پوتین همچنین در سخنرانی خود از کشورهای بالتیک در مورد حقوق بشر انتقاد کرد. استونی، لتونی و لیتوانی - که در طول جنگ سرد توسط مسکو اداره می‌شدند اما اکنون اعضای اتحادیه اروپا و ائتلاف نظامی ناتو هستند - از شدیدترین منتقدان تهاجم روسیه به اوکراین بوده‌اند.

پوتین با اشاره به سرکوب مهاجران گفت: «در کشورهای بالتیک، ده‌ها هزار نفر را انسان کم‌ارزش به حساب می‌آورند و از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم و مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.» مسکو بارها کشورهای بالتیک را به بیگانه‌هراسی و رفتار با اقلیت‌های روسی به عنوان «شهروند درجه دوم» متهم کرده است.