به گزارش اکوایران، پس از پیروزی لای چینگ ته در انتخابات ریاست جمهوری تایوان، مقامات و کارشناسان ایالات متحده با یک سوال اساسی روبرو هستند: آیا رهبر تازه منتخب نیاز به مقابله با تهدید حمله احتمالی چین را در فوریتی که ایالات متحده می خواهد، لحاظ می کند.پاسخ به این سوال پیامدهای ملموسی برای آینده روابط ایالات متحده و تایوان دارد.

تایوان آماده دفاع نیست؟

به نوشته اقتصادنیوز، همانطور که جیمز پالمر، کارشناس فارین پالسی در باب حزب دموکراتیک مترقی لای (DPP) نوشته ، لای به دلیل حمایت خود از تایوان مستقل، به عنوان یک سیاستمدار به اصطلاح سبز شهرت دارد. با این حال، او گفته است که نیازی به اعلام استقلال تایوان وجود ندارد، زیرا این کشور عملا یک کشور مستقل است و می‌خواهد وضعیت موجود را با چین حفظ کند.اینکه چگونه این موضع به سیاست واقعی تبدیل می‌شود - به‌ویژه وقتی صحبت از مسائل دفاعی پیش می اید که از منظر واشنگتن حیاتی است، حفظ تایوان در حال حرکت به سمت میدان دادن به انواع سلاح‌های پیشرفته،چین را وادار می‌کند تا دو بار در مورد تهاجم بین تنگه‌ای و افزایش سطح نیروها فکر کند. این چیزی است که کارشناسان و مقامات آمریکایی اکنون در تلاش برای ارزیابی اش هستند.

آنگونه که فارین پالسی نوشته، در چندین دولت گذشته، ایالات متحده تلاش کرده تایوان را وادار کند تا با دفاع ساحلی، موانع، موشک‌های دوربرد، و آماده‌سازی مردم جهت نبرد بلوک به بلوک، تمرکز ویژه‌تری روی تهدید بازدارندگی چین داشته باشد. در زمان رئیس جمهور مستعفی تسای اینگ ون، بودجه دفاعی تایوان به بالاترین حد خود رسید و در سال 2023 بیش از 13 درصد نسبت به سال قبل جهش کرد. تایوان توانایی‌های رزمی هوایی و دریایی را افزایش داد و کشتی‌های رادارگریز و باتری‌های موشکی متحرک را در ساحل به کار انداخت. اما نیروهای کافی برای دفع تهاجم آماده نشد.علاوه بر این، در دوران تسای هنوز کمی کشمکش بین تایوان و دولت بایدن بر سر اینکه چگونه تایپه باید از خود دفاع کند، وجود داشت.

AP24013525777651

چالش تازه واشنگتن

حتی زمانی که تسای - و تا حدی لای - از استراتژی خارپشت حمایت کردند، دولت او همچنین از نسل بعدی ناوچه ها، ناوها و یک برنامه 16 میلیارد دلاری زیردریایی دیزل برقی بومی بر روی قایق های موشکی تندرو ارزان تر حمایت کرد. چنین تجهیزاتی ممکن است بتواند بازدارندگی را در تنگه تایوان با بهای پایین اجرایی کند. دولت بایدن تا آنجا پیش رفته که برخی از درخواست‌ها مانند هلیکوپترهای ضد زیردریایی را رد کرده تا تایوان را به تمرکز بیشتر بر روی میدان دادن به سلاح‌هایی که تأثیر مستقیمی بر بازدارندگی چین خواهد داشت وادارد.

در همین راستا، هاینو کلینک، معاون سابق دستیار وزیر دفاع ایالات متحده در شرق آسیا، گفت: «مشخص نیست که در دوران ریاست لای این روند ادامه خواهد داشت یا نه».حتی اگر لای کاملا با واشنگتن موافق باشد و بخواهد سیاست‌های دقیقی را که ایالات متحده فکر می‌کند بهترین است، دنبال کند، باز هم باید با سیاست‌های بوروکراتیک تایوان دست و پنجه نرم کند. حزب دموکراتیک یک جبهه ای قدرتمند از رهبران امنیت ملی همفکر ندارد که بتوانند در وزارت دفاع ملی (MND) جاسازی شده و تایوان را به سوی اتحاذ استراتژی خارپشت هل دهند. بیشتر اوقات، آنها باید امیدوار باشند که رهبران نظامی - که از لحاظ تاریخی طرفدار خرید سیستم های تسلیحاتی بزرگتر مانند تانک ها، زیردریایی ها و جت های جنگنده بوده اند - بازنشسته شوند و زمانی که لباس غیرنظامی به تن می کنند، نظر خود را تغییر دهند.

w980-p16x9-2023-08-13T172900Z_2096383612_RC23N2AR0W1U_RTRMADP_3_USA-TAIWAN (1)

انفعال در برابر پکن

یکی از مقامات ارشد سابق ایالات متحده گفت که وزیر دفاع ملی فعلی، چیو کو-چنگ، به عنوان یک ارتشی کلاسیک شهرت دارد - به این معنی که او احتمالاً از سلاح های بزرگ و گران قیمتی دفاع می کند که واشنگتن فکر می کند تایوان به آن نیاز ندارد.تیم لای به طور خصوصی با کارشناسان در مورد شکستن گارد قدیمی با چهره هایی چون وزیر دفاع پنتاگون، کارکنان سطح ستاد لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده که تصمیمات بزرگ آژانس را می گیرد، صحبت کرده است. با توجه به اینکه وزارت دفاع ملی تایوان اجرای ابتکارات جوجه تیغی را متوقف می کند، شورای امنیت ملی این بازیگر که مستقیماً زیر نظر تسای است، اکثر تغییرات را رد کرده اند.مایکل هونزکر، دانشیار دانشگاه جورج میسون که اغلب به تایوان سفر می‌کند، گفت: «من چیزی ندیدم که نشان دهد رده‌های بالای وزارت دفاع ملی با هر یک از این تغییرات موافق باشند».

اما از آنجایی که سربازی اجباری تا یک سال تمدید شده، لای و حزب دموکراتیک باید جمعیت جوان تایوان را نیز متقاعد کند که بیشتر به فکر پرداخت صورت حساب های خود هستند تا آماده شدن برای جنگ، چرا که تهدید تهاجم واقعی است. تیم لای نمی‌خواهد بیش از حد در مورد تهدید صحبت کند، در غیر این صورت خطر بی‌ثبات کردن اعتماد اقتصادی وجود دارد.هونزکر گفت: «آنها با یک توازن سیاسی دشوار روبرو هستند، زیرا جمعیتی دارند که به دلایل بسیار قابل درک خواهان عدم تقارن نیستند. این ایده که شما باید این ضربه را جذب کنید و تبدیل به نقطه صفر شوید تا چینی‌ها را در جای خود ثابت کنید، در حالی که ایالات متحده دست به کار شده، در هیچ سطحی جذاب نیست».