به گزارش اکوایران، پس از هفته‌ها تلاش اسرائیل برای نابودی تونل‌های گسترده حماس در زیر غزه، مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفتند که حدود 80 درصد از آن‌ها همچنان دست نخورده باقی مانده است، چیزی که مانع از دستیابی به اهداف جنگی مرکزی اسرائیل شده است.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، از بین بردن توانایی حماس برای استفاده از تونل‌ها، بخش محوری تلاش‌های ادعایی اسرائیل برای دستگیری رهبران ارشد این گروه و نجات اسرای باقی‌مانده بوده است. 

به گفته اسرائیل، از دسترس خارج کردن تونل‌ها، که بیش از 450 کیلوتر طول دارد -معادل تقریباً نیمی از سیستم متروی شهر نیویورک- حماس را از انباری نسبتاً ایمن برای سلاح و مهمات، مخفیگاه جنگجویان، مراکز فرماندهی و کنترل و توانایی مانور در این منطقه محصور محروم می‌کند.

اسرائیل با روش‌های مختلفی برای پاک‌سازی تونل‌ها تلاش کرده است، از جمله نصب پمپ‌هایی برای پر کردن آن‌ها با آب دریای مدیترانه، انهدام آن‌ها با حملات هوایی و مواد منفجره مایع، جستجوی تونل‌ها با سگ‌ها و روبات‌ها، تخریب ورودی‌های آن‌ها و وارد شدن به آن‌ها با سربازان آموزش دیده.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی ارزیابی دقیقی از میزان تخریب تونل‌ها ندارند، تا حدی به این دلیل که نمی‌توانند به طور قطع بگویند چند کیلومتر تونل وجود دارد، اما تخمین می‌زنند که 20 تا 40 درصد تونل‌ها آسیب دیده یا غیرفعال شده‌اند که بیشتر آن‌ها در شمال غزه بوده است.

اواخر سال گذشته میلادی، اسرائیل یک سری پمپ در شمال غزه نصب کرد، علی‌رغم نگرانی‌ها در مورد تأثیر پمپاژ آب دریا بر منابع آب شیرین و زیرساخت‌های غزه در روی زمین. بمباران تونل‌ها توسط اسرائیل، تخریب گسترده‌ای را به ساختمان‌های روی سطح زمین تحمیل کرده است.

40702614fe1f0dd6ce2f014405771046

سیستم تونلی نوار غزه

اولین پمپ‌های نصب شده در غزه از آب دریای مدیترانه استفاده می‌کردند، در حالی که پمپ‌های اخیر از اسرائیل آب می‌گیرد.

مقامات آمریکایی گفتند که در برخی نقاط، دیوارها و سایر موانع غیرمنتظره و دفاعی جریان آب را کند یا متوقف کردند. آب دریا برخی از تونل‌ها را فرسایش داده است، اما به طور کلی این تلاش آنطور که مقامات اسرائیلی انتظار داشتند موثر نبود.

نقش محوری تونل‌ها در استراتژی حماس

میک مولروی، معاون سابق دستیار وزیر دفاع و افسر تفنگداران دریایی و آژانس سیا، گفت: «استراتژی حماس حول تونل‌ها می‌چرخد – این مرکز ثقل آن‌هاست. آن‌ها به تونل‌ها نیاز دارند تا میدان نبرد با ارتش اسرائیل را برابرتر کنند. تونل‌ها جایی هستند که حماس (قبل از 7 اکتبر) برنامه‌ریزی کرده بود در آن منتظر بماند تا اسرائیل با فشار برای آتش‌بس مواجه شود.»

مقامات اسرائیلی می‌گویند که برخی از اسرا در یک مرکز فرماندهی در تونلی زیر خان یونس نگهداری می‌شوند. به گفته یک مقام ارشد نظامی اسرائیل، یحیی سنوار، رهبر ارشد حماس در غزه در همان مکان مخفی شده است.

این مقام گفت که رویکرد ارتش بر پاکسازی «گره‌های» درون تونل‌هایی متمرکز است که رهبران و جنگجویان حماس در آن مخفی شده‌اند، به جای بررسی یا تخریب کل سیستم تونلی.

او افزود: «این یک ماموریت بسیار سخت است و به آرامی انجام می‌شود. این یک جنگ شهری است که در سطح جهانی دیده نشده است.»

گرشون باسکین، مذاکره‌کننده‌ای که معامله سال ۲۰۱۱ با حماس را که منجر به آزادی سرباز اسرائیلی، گیلاد شالیت شد، تسهیل کرد، گفت که اسرائیل سال‌ها نمی‌دانست که او در کجا نگهداری می‌شود.

او گفت: «باورنکردنی است که اینجا حیاط خلوت اسرائیل است و اطلاعاتی که آن‌ها از آن دارند تا چه حد کم است.»