به گزارش اکوایران، کشاورزان فرانسوی روز دوشنبه بزرگراه‌های اصلی اطراف پاریس را بستند. این اقدام در پی تهدید آن‌ها به محاصره پایتخت در اعتراضات تشدید شده با دولت بر سر شرایط کار، مالیات و مقررات انجام شده است.

به نوشته فرانس‌24، اعتراضات در هفته‌های اخیر در سراسر فرانسه- یک تولیدکننده عمده محصولات کشاورزی- توسط کشاورزان برگزار شده است، که از کاهش درآمد، تشریفات اداری و سیاست‌های زیست‌محیطی که می‌گویند توانایی آن‌ها برای رقابت با دیگر کشورها را تضعیف می‌کند، خشمگین هستند.

کشاورزان معترض بزرگراه‌های منتهی به پایتخت، در شرق، غرب و جنوب پایتخت را مسدود کرده‌اند.

بر روی یکی از تراکتورهای اعتراضی بنری نوشته شده بود: «ما در سکوت نمی‌میریم».

یکی از معترضان به خبرگزاری فرانسه گفت: «این آخرین نبرد برای کشاورزی است. مسئله بقا است.»

در پاسخ به تهدیدات کشاورزان در آخر هفته مبنی بر «محاصره» پاریس، دولت دستور استقرار 15،000 پلیس و ژاندارم را صادر کرد.

جرالد دارونین وزیر کشور به نیروهای امنیتی گفت که خویشتنداری نشان دهند. اما او همچنین به کشاورزان هشدار داد که در مناطق استراتژیک اطراف پایتخت اقدامی نکنند.

دارمنین گفت که پلیس و ژاندارم‌ها نیز تحت دستور هستند تا از هرگونه تهاجم به خود پاریس جلوگیری کنند.

دولت در تلاش است تا از گسترش نارضایتی کشاورزان در آستانه انتخابات پارلمان اروپا در ژوئن که به عنوان آزمونی کلیدی برای دولت امانوئل ماکرون، رئیس جمهور تلقی می‌شود، جلوگیری کند.

پس از اینکه مجموعه‌ای از امتیازات دولت در روز جمعه برای کاهش بحران ناکام ماند، نخست وزیر، گابریل آتال در جریان بازدید از یک مزرعه در روز یکشنبه گفت: «ما می‌خواهیم مسائل را روشن کنیم و ببینیم چه اقدامات بیشتری می‌توانیم انجام دهیم».

رهبران اتحادیه کشاورزان گفتند که اقدامات دولت ناکافی است.

آرنو روسو، رهبر بزرگترین اتحادیه کشاورزان فرانسه گفت: «هدف ما آزار مردم فرانسه یا سخت کردن زندگی آنها نیست، بلکه فشار بر دولت است.»

در کشور همسایه بلژیک، کشاورزان اعتراضات خود را افزایش داده‌اند. اعتراضات کشاورزان در آلمان، لهستان، رومانی و هلند نیز طی روزهای اخیر تشدید شده است.