به گزارش اکوایران، حزب نخست‌وزیر سابق پاکستان روز چهارشنبه گفت که دادگاه ضد اختلاس پاکستان عمران خان و همسرش بوشرا خان را به اتهام فروش غیرقانونی هدایای دولتی به 14 سال زندان محکوم کرده است. 

این سومین محکومیت نخست‌وزیر سابق در چند ماه گذشته است.

حزب او، تحریک انصاف پاکستان (PTI)، گفت که این حکم همچنین شامل محرومیت 10 ساله از تصدی مناصب دولتی است. حزب تحریک انصاف افزود که بوشرا خان، معروف به بوشرا بی‌بی، اندکی پس از صدور حکم، خود را برای دستگیری تسلیم کرد.

این 14 سال حبس شدیدتر از حکم 10 ساله‌ای است که روز سه‌شنبه به خان به اتهام افشای اسرار دولتی و تنها یک هفته قبل از انتخابات سراسری داده شد.

تیم رسانه‌ای خان با رد اتهام ارتکاب هرگونه اقدام غیرقانونی گفت: «یک روز غم‌انگیز دیگر در تاریخ سیستم قضایی ما که در حال برچیده شدن است.»

در این بیانیه آمده است: «هیچ سؤال متقابلی مجاز نیست، هیچ استدلال نهایی به نتیجه نرسیده است و تصمیم مانند یک فرآیند از پیش تعیین شده در بازی ظاهر می‌شود. این تصمیم مضحک نیز به چالش کشیده خواهد شد.»

خان و همسرش متهم به فروش غیرقانونی هدایایی به ارزش بیش از 140 میلیون روپیه (501000 دلار) هستند که در دوره نخست‌وزیری 2018-2022 خود دریافت کرده‌اند.

مقامات دولتی مدعی شده‌اند که دستیاران خان این هدایا را در دبی فروخته‌اند.

فهرستی از این هدایا که توسط یک وزیر اطلاعات سابق به اشتراک گذاشته شده بود شامل عطر، جواهرات الماس، ست‌های شام و هفت ساعت بود که شش عدد از آنها رولکس بود و گران‌ترین آنها یک نسخه محدود به ارزش 85 میلیون روپیه (304000 دلار) بود.

خان همچنین در ماه اوت به همین اتهام توسط دادگاه دیگری به سه سال زندان محکوم شد، اما این حکم در دادگاه تجدید نظر به حالت تعلیق درآمد.

حکم روز چهارشنبه پس از تحقیقات توسط نهاد عالی مبارزه با اختلاس کشور، دفتر ملی پاسخگویی صورت گرفت که همسر او را نیز در این پرونده متهم کرده بود.

گوهرعلی خان، رئیس موقت و وکیل حزب تحریک انصاف در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که محکومیت بوشرا تلاشی برای تحت فشار قرار دادن بیشتر خان است. او افزود: «بوشرا بی‌بی ارتباطی با این پرونده ندارد.»

در حالی که خان در دو مورد دیگر مجرم شناخته شده است، این اولین حکم برای همسرش است. این دو در سال 2018، ماه‌ها قبل از اینکه خان برای اولین بار به مقام نخست‌وزیری برسد، ازدواج کردند. این سومین ازدواج خان پس از دو طلاق بود.

یکی از اعضای تیم دادستانی که به شرط ناشناس ماندن با رویترز صحبت می‌کرد، این حکم را تایید کرد. او گفت: «به زودی حکم تفصیلی منتشر خواهد شد.» 

جئو نیوز گزارش داد که این حکم با جریمه سنگینی نیز همراه بوده است.

محکومیت قبلی عمران خان منجر به محرومیت 5 ساله از تصدی مناصب دولتی شد و خان 71 ساله را از شرکت در انتخابات آتی در 8 فوریه محروم کرد. با این حال، حکم روز چهارشنبه به این معنی است که او تا سن 81 سالگی نمی‌تواند این مقام را به دست آورد.