به گزارش اکوایران، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌خواهند تا اواسط فوریه یک مأموریت دریایی در دریای سرخ را برای محافظت از کشتی‌ها راه‌اندازی کنند و می‌توانند در روز چهارشنبه درباره ساختار فرماندهی آن تصمیم بگیرند.

به گزارش رویترز، بسیاری از کشتی‌های تجاری مسیر خود را به دنبال تنش‌های اخیر منحرف کرده‌اند. انصارالله یمن بیشتر مناطق این کشور را تحت کنترل دارد و می‌گویند که در راستای همبستگی با فلسطینی‌ها کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ را هدف می‌گیرد.

بورل پیش از نشست وزرای دفاع اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: «همه کشورهای عضو حاضر به مشارکت نخواهند بود، اما هیچ کس مانعی نخواهد داشت. من امیدوارم که در هفدهم این ماه (فوریه) بتوان این مأموریت را آغاز کرد.»

او گفت که هدف در روز چهارشنبه این بود که یک کشور پیشرو انتخاب شود و مشخص شود که مقر این مأموریت در کجا قرار دارد، چه کسی در آن شرکت خواهد کرد و با چه دارایی‌هایی.

ایالات‌متحده و سایر کشورها در ماه دسامبر مأموریتی را برای رفع ترس از اینکه اختلال در یکی از شریان‌های تجاری برتر جهان ممکن است به اقتصاد جهانی ضربه بزند، آغاز کردند.

اما برخی از متحدان ایالات متحده، به ویژه کشورهای اروپایی، نسبت به این طرح که موجب حملات هوایی ایالات متحده و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها شد، ابراز نگرانی کرده‌اند و از این که تحت فرمان واشنگتن باشند، مخالفت کرده‌اند.

بورل گفت که عملیات اتحادیه اروپا Aspides، به معنی محافظ، نامیده می‌شود و وظیفه آن محافظت از حملات تجاری و رهگیری است، اما در حملات علیه حوثی‌ها شرکت نمی‌کند.

دیپلمات‌ها گفتند که فرانسه، یونان و ایتالیا به رهبری این ماموریت علاقه نشان داده‌اند و هفت کشور تاکنون نشان داده‌اند که مایل به ارسال نیروی دریایی هستند و افزودند که این ماموریت بر اساس مأموریت‌های موجود اتحادیه اروپا در منطقه است.

در این عملیات در ابتدا سه کشتی تحت فرماندهی اتحادیه اروپا خواهند بود. دیپلمات‌ها گفتند که فرانسه و ایتالیا در حال حاضر کشتی‌های جنگی در منطقه دارند و آلمان قصد دارد ناوچه هسه را به منطقه بفرستد.