به گزارش اکوایران، دو منبع آگاه به سی‌ان‌ان گفتند که پس از هفته‌ها گمانه‌زنی در مورد تنش میان ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و والری زالوژنی، فرمانده محبوب ارتش این کشور، زالوژنی به جلسه‌ای در دفتر رئیس‌جمهور فراخوانده شد تا حکم برکناریش را دریافت کند.

هنوز به طور رسمی این خبر اعلام نشده که یعنی زالوژنی تا عصر چهارشنبه همچنان در سمت خود باقی مانده بود. با این حال، یکی از منابع به سی‌ان‌ان گفت که انتظار می‌رود فرمان ریاست‌جمهوری تا پایان هفته به طور رسمی اعلام شود که بزرگترین تغییر نظامی توسط زلنسکی از زمان آغاز جنگ خواهد بود.

شکاف فزاینده‌ای که پس از شکست ضدحمله اوکراین میان رئیس‌جمهور و فرمانده کل ارتش کشور در سال گذشته ایجاد شده بود به شایعات مربوط به این جلسه و برکناری زالوژنی که در عصر دوشنبه در محافل کیف به گوش رسید، اعتبار بخشید.

گفته می‌شود که تنش‌ها خصوصاً زمانی افزایش یافت که زالوژنی در مصاحبه ماه نوامبر با مجله اکونومیست، جنگ با روسیه را یک بن‌بست توصیف کرد.

روز دوشنبه، سرهی نیکیفوروف، سخنگوی ریاست‌جمهوری اوکراین به سی‌ان‌ان گفت که شایعات برکناری فرمانده ارتش صحت ندارد. همچنین در پیام وزارت دفاع که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، آمده است: «خبرنگاران عزیز، پاسخ فوری به همه این است: خیر، این خبر صحت ندارد».

زلنسکی نیز در سخنرانی عصر دوشنبه خود هیچ اشاره‌ای به برکناری زالوژنی خود نکرد.

اما به گفته یکی از منابع، رئیس‌جمهور طی گردهمایی کوچکی در دفتر خود که با حضور رستم عمروف، وزیر دفاع برگزار شده بود، اعلام کرد که «تصمیم گرفته که فرمانده کل نیروهای مسلح را برکنار کند».

زلنسکی در گفتگویی آرام به زالوژنی پیشنهاد منصب دیگری داد که زالوژنی آن را رد کرد.

رئیس‌جمهور اوکراین سپس با تأکید بر تصمیم خود گفت عدم موافقت زالوژنی با کسب منصبی جدید، تصمیم برکناریش را تغییر نخواهد داد.

یکی از یکی از فرماندهان ارشد نظامی اوکراین به سی‌ان‌ان گفت که به طور خاص دو نفر به عنوان جانشینان احتمالی مورد بحث قرار گرفته‌اند.

یکی از آن‌ها ژنرال کایریلو بودانوف ۳۸ساله، رئیس فعلی اداره اطلاعات دفاعی ژنرال است که به داشتن روابطی قوی با زلنسکی معروف بوده و به عنوان نماینده نسل جدیدی از رهبران نظامی شناخته می‌شود.

بودانوف در مصاحبه روز سه‌شنبه با سی‌ان‌ان در پاسخ به اینکه آیا قرار است فرمانده جدید کل ارتش اوکراین شود، آن را رد کرد و تلویحاً اشاره کرد که حتی اگر چنین انتصابی به تازگی انجام صورت گرفته باشد، بعید است اکنون در مورد آن چیزی بگوید.

رئیس سازمان جاسوسی ارتش افزود: «ما در جنگ هستیم و همه طرف‌ها از همه ابزارهای موجود، از جمله جنگ اطلاعاتی استفاده می‌کنند».

فرمانده ارشد نظامی در گفتگو با سی‌ان‌ان گفت که نامزد دیگر اولکساندر سیرسکی بوده که در حال حاضر فرمانده نیروهای زمینی اوکراین است.

جنگ‌سالار محبوب اوکراین

علی‌رغم شکست ضدحمله اوکراین در عقب‌راندن نیروهای روسیه، زالوژنی همچنان یکی از محبوب‌ترین رهبران این کشور است.

نظرسنجی ماه دسامبر مؤسسه جامعه‌شناسی کیف نشان داد که ۸۸ درصد از اوکراینی‌ها از زالوژنی حمایت می‌کنند. محبوبیت زلنسکی، اگرچه بالاست، اما به میزان قابل توجهی پایین‌تر از اون بوده و ۶۲ درصد است.

این نظرسنجی پس از آن آشکارشدن اختلافات بین دو رهبر بر سر مدیریت جنگ صورت گرفت.

در ماه نوامبر، زالوژنی به اکونومیست گفت: «درست مانند جنگ جهانی اول، ما به سطحی از فناوری رسیده‌ایم که نبرد را در بن‌بست قرار داده و مانع از موفقیت قابل‌توجه اوکراین در ضدحمله شده است».

فرمانده ارتش افزود: «به احتمال زیاد، هیچ پیشرفت عمیقی و معناداری به دست نخواهد آمد. بلکه در عوض، تلفات و ویرانی بزرگی را شاهد خواهیم بود».

این اظهارات با انتقاد فوری دفتر رئیس‌جمهور اوکراین مواجه شد.

در همان زمان، ایهور ژوکوا، معاون دفتر رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «اگر من ارتشی بودم، آخرین کاری که می‌کردم این بود که برای مطبوعات و مردم، درباره آنچه در جبهه اتفاق می‌افتد و آنچه که ممکن است رخ دهد اظهار نظر کنم. زیرا در این صورت، کار متجاوزان را تسهیل می‌کردم».

زلنسکی آشکارا از زالوژنی انتقاد نکرد، اما در کنفرانس ماه دسامبر گفت: «من منتظر چیزهای بسیار ملموسی در میدان جنگ هستم. استراتژی روشن است: ما درک درستی از اقدامات خود داریم».