به گزارش اکوایران، در جلسه استماع روز چهارشنبه کنگره، مقامات ارشد ایالات متحده به قانون‌گذاران گفتند که کمپین هکرهای چینی نشان‌دهنده تمایل فزاینده حزب کمونیست برای تعطیل‌کردن زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده و برانگیختن وحشت اجتماعی است.

به نوشته اکسیوس، با تشدید تنش‌های ایالات متحده و چین، مقامات نگرانند که پکن بتواند خدمات اساسی از جمله دسترسی به آب پاک و برق را مختل کند.

در جلسه استماع کمیته مخصوص کنگره در امور حزب کمونیست چین، جن ایسترلی، مدیر آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت‌های ایالات متحده به قانون‌گذاران آمریکایی گفت: «این تهدیدها تنها روی کاغذ نیستند».

او افزود: «با وضعیتی طرفیم که بحرانی بزرگ از آن سوی کره زمین می‌تواند با ایجاد اختلال در خطوط لوله، قطع ارتباطات بی‌سیم، آلودگی تأسیسات آبی، فلج‌کردن سیستم حمل‌و‌نقل جان آمریکایی‌ها در کشور را به خطر بیاندازد».

روز چهارشنبه، مقامات به قانون‌گذاران گفتند که چین تمایل جدیدی به آماده‌سازی و راه‌اندازی حملات سایبری مخرب علیه سیستم‌های برقی، شرکت‌های آب، نهادهای نظامی و سایر خدمات مهم ایالات متحده نشان داده است.

این کمپین با دیرینه دولت چین بر سرقت اسرار دولتی و جاسوسی متفاوت است.

مقامات نگرانند که پکن در حال پی‌ریزی حملاتی سایبری است که در صورت حمله چین به تایوان می‌تواند جلوی کمک ایالات متحده به این جزیره را بگیرد.

روز چهارشنبه، وزارت دادگستری تأیید کرد که مجوز دادگاه برای حذف فایل‌های مخرب از روترهای آلوده‌شده را دریافت کرده است. نفوذ این بدافزارها محصول عملیات گروه هکری چینی به نام وولت تایفون است که در سال گذشته انجام شده بود.

گروه وولت تایفون ظاهراً به دنبال آسیب‌رساندن به تأسیسات بخش عمومی مانند تصفیه‌خانه‌های آب، شبکه برق، خطوط لوله نفت و گاز طبیعی و سیستم‌های حمل‌ونقل بوده است.

به گفته دفتر تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی)، هکرهای چینی به صدها روتر اداری و خانگی کوچک مستقر در ایالات متحده که متعلق به شهروندان و شرکت‌های خصوصی بوده، نفوذ کردند و قصد کاشت بدافزار در آن‌ها را داشتند.

مقامات ایالات متحده می‌گویند که عملیات هکری چین که زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار داده بود، خنثی کرده‌اند. اما اف‌بی‌آی نسبت به تهدیدات آینده در صورت واردشدن به جنگ دو ابرقدرت هشدار داد.

کریستوفر رِی، مدیر اف‌بی‌آی به نمایندگان کنگره گفت: «نسبت هکرهای چینی به کل منابع سایبری و اطلاعاتی اف‌بی‌آی ۵۰ به ۱ است».

کنگره ایالات متحده

رِی همچنین هشدار داد که صورت بروز جنگ میان آمریکا و چین، پکن می‌تواند زندگی روزمره آمریکایی‌ها را مختل می‌کند.

او افزود: «حزب کمونیست چین برنامه هک بزرگ‌تری نسبت به هر کشور بزرگ دیگری دارد».

مقامات از قانون‌گذاران خواستند تا منابع و امکانات بیشتری برای مشارکت در اشتراک‌گذاری اطلاعات میان دولت و بخش خصوصی فراهم کنند تا زیرساخت‌های ایالات متحده در برابر تهدیدات سایبری چین آمادگی بیشتری داشته باشند.

برخی از این سرمایه‌گذاری‌ها شامل ایجاد نیروی کار سایبری ایالات متحده، تزریق بودجه اضافی به آژانس‌های کلیدی و وضع الزاماتی برای تولیدکنندگان فناوری جهت تضمین امنیت سایبری در محصولاتشان است.

اکثریت قریب به اتفاق زیرساخت‌های حیاتی ایالات متحده متعلق به بخش خصوصی بوده و توسط آن نیز اداره می‌شود که باعث شده مسئولیت تقویت دفاع سایبری به جای دولت‌های محلی و ایالتی و همچنین مدیران بخش خصوصی، به گردن نهادهای دولت فدرال بیفتد.

همچنین دولت بایدن رویکردی تهاجمی‌تر در برابر کمپین‌های هکرهای چینی اتخاذ کرده است.

یکی از مقامات ارشد آژانس امنیت ملی آمریکا در طی میزگرد هفته گذشته به خبرنگاران گفت که این آژانس به زودی به‌روزرسانی دستورالعمل‌های خود برای مقابله با هک‌های گروه وولت تایفون را منتشر خواهد کرد.