به گزارش اکوایران، انهدام یک موشک انصار الله یمن در دریای سرخ توسط کشتی جنگی آمریکا در این هفته، اولین استفاده از سیستم تسلیحاتی پیشرفته موسوم به «آخرین خط دفاعی نیروی دریایی» در این درگیری است.

به گفته سی‌ان‌ان، سامانه تسلیحاتی فالانکس توسط ناوشکن نیروی دریایی یواس‌اس گریولی سه‌شنبه شب علیه آنچه مقامات آمریکایی می‌گویند موشکی کروز بود به فاصله ۱ مایلی کشتی و چند ثانیه پیش از برخورد، مورد استفاده قرار گرفت.

سیستم خودکار فالانکس دارای تفنگ‌های گاتلینگ است که می‌تواند تا 4500 گلوله 20 میلی‌متری در دقیقه شلیک کند و با پرتابه‌ها یا اهداف دیگر در فاصله بسیار نزدیک درگیر شود.

فالانکس یک تفنگ سریع، کنترل شده با کامپیوتر و هدایت رادار است که می‌تواند موشک‌های ضد کشتی و سایر تهدیدات نزدیک را در خشکی و دریا شکست دهد.

به گفته تحلیلگران، کشتی‌های جنگی ایالات متحده ده‌ها حمله موشکی قبلی حوثی‌ها را با استفاده از پدافندهای دوربرد، احتمالاً موشک‌های استاندارد SM-2، استاندارد SM-6 شکست داده‌اند. این موشک‌های دفاعی با اهداف خود در بردهای 8 مایلی (حدود 12 کیلومتری) یا بیشتر درگیر می‌شوند.

تام کاراکو، مدیر پروژه دفاع موشکی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، گفت: «نگران‌کننده» است که موشک حوثی‌ها تا این حد به یک کشتی جنگی آمریکایی نزدیک شده است.

کارل شوستر، تحلیلگر، کاپیتان سابق نیروی دریایی ایالات متحده، گفت: «موشک حوثی با سرعتی در حدود 600 مایل در ساعت (965 کیلومتر در ساعت) به احتمال زیاد حدود 4 ثانیه از اصابت به کشتی جنگی ایالات متحده فاصله داشت که توسط انفجار مسلسل توسط سیستم فالانکس منهدم شد.»

او خاطرنشان کرد که انهدام موشک ورودی در فاصله 1 مایلی لزوماً از اصابت بقایای آن به کشتی‌های جنگی جلوگیری نمی‌کند.

شوستر گفت: «موشک‌ها هنگام نابودی تبخیر نمی‌شوند، آنها هزاران قطعه موشک را ارسال می‌کنند. خبر خوب این است که سرعت قطعات سبک‌تر به سرعت کاهش می‌یابند، اما تکه‌های بزرگ می‌توانند تا 500 متر (بیش از 500 یارد) پرواز کنند.»

شوستر گفت: «هر چه موشک در هنگام نابودی به کشتی نزدیک‌تر باشد، خطر بیشتری متوجه کشتی می‌شود، زیرا قطعات بزرگ‌تر می‌توانند به قسمت‌های بدون زره بدنه و روبنا از حدود 200 متری (بیش از 200 یارد) نفوذ کنند.»