به گزارش اکوایران، به گفته سه منبع مطلع، عربستان سعودی در تلاش برای تایید یک پیمان دفاعی با واشنگتن قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. 

ماه‌ها دیپلماسی تحت رهبری ایالات متحده برای متقاعد کردن عربستان سعودی به عادی سازی روابط با اسرائیل و به رسمیت شناختن آن کشور برای اولین بار توسط ریاض در ماه اکتبر به دلیل خشم فزاینده اعراب از جنگ در غزه کنار گذاشته شد.

به گفته دو منبع منطقه‌ای اما عربستان سعودی به طور فزاینده‌ای مایل است امنیت خود را از طریق چنین پیمان‌های دفاعی تقویت کند تا این پادشاهی بتواند برنامه بلندپروازانه خود را برای متحول کردن اقتصاد و جذب سرمایه‌گذاری عظیم خارجی به پیش ببرد.

به گزارش رویترز، مقامات سعودی برای ایجاد فضایی در مذاکرات درباره به رسمیت شناختن اسرائیل و بازگرداندن پیمان آمریکا به مسیر اصلی خود، به همتایان آمریکایی خود گفته‌اند که ریاض اصرار نمی‌کند اسرائیل گام‌های مشخصی برای ایجاد کشور فلسطین بردارد و صرفا تعهد سیاسی اسرائیل به راه حل دو دولتی را می‌پذیرد. 

چنین توافق بزرگ منطقه‌ای، که به طور گسترده حتی قبل از جنگ غزه به عنوان یک هدف طولانی تلقی می‌شد، همچنان با موانع سیاسی و دیپلماتیک متعددی روبرو خواهد بود، از جمله عدم اطمینان در مورد چگونگی درگیری غزه.

پیمانی که به بزرگترین صادرکننده نفت جهان، حفاظت نظامی ایالات‌متحده را در ازای عادی‌سازی روابط با اسرائیل می‌دهد، چهره خاورمیانه را با متحد کردن دو دشمن دیرینه و پیوند دادن ریاض به واشنگتن در زمانی که چین در حال هجوم به منطقه است، تغییر می‌دهد.

هم‌چنین پنداشته می‌شود توافق عادی سازی اسرائیل و سعودی به جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، یک پیروزی دیپلماتیک در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 5 نوامبر خواهد داد.

به گفته یکی از منابع منطقه‌ای، مقامات سعودی به طور خصوصی از واشنگتن خواسته‌اند که اسرائیل را برای پایان دادن به جنگ غزه و متعهد شدن به «افق سیاسی» برای تشکیل کشور فلسطین تحت فشار قرار دهد و گفتند که ریاض پس از آن روابط را عادی می‌کند و به بازسازی غزه کمک می‌کند.