به گزارش اکوایران، وزیر دفاع بریتانیا با اشاره به شدت گرفتن درگیری‌ها در خاورمیانه و اذعان به این‌که جنگ به نفع هیچ‌کس نیست، ادعا کرد غرب ممکن است طی 5 سال آینده شاهد درگیری با کشورهای رقیب باشد.

گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا، در گفت‌وگویی با شبکه فاکس‌نیوز، از وضعیت حساس چشم‌انداز امنیت بین‌المللی ابراز تاسف کرد، آن هم در زمانی که طی یک سال بالقوه تعیین‌کننده برای جهان، شمار قابل توجهی از مردم دنیا به پای صندوق‌های رای می‌روند.

شاپس گفته باید از خطرات موجود آگاه باشیم. ما در دوران پس از جنگ سرد زندگی کرده‌ایم که از مزایای صلح در این زمانه بهره برده‌ایم. اما تداوم این بهره‌برداری از صلح دشوار به نظر می‌رسد، آن هم با وجود یک روسیه بسیار تهاجمی و شدت گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه. او افزود: «شما با یک کره شمالی سرسخت هسته‌ای مواجهید. وقتی چین برای دیدن واکنش غرب نظاره‌گر این وضعیت است، چه اتفاقی می‌افتد؟ بنابراین، برای من بدیهی به نظر می‌رسد که کاری که باید انجام دهیم این است که مطمئن شویم با وضعیت «بهره صلح» پس از جنگ سرد که دیگر وجود ندارد، پیش نمی‌رویم».

شاپس در اولین سخنرانی مهم خود به عنوان وزیر دفاع هشدار داد که جهان ممکن است طی پنج سال آینده شاهد درگیری بین غرب و کشورهای رقیب، از جمله چین، روسیه، کره شمالی و ایران باشد، زیرا تنش‌ها در مناطق مختلف، به ویژه در خاورمیانه ادامه دارد».

اما شاپس خاطرنشان کرد در شرایطی که رای‌دهندگان بیش از هر زمان دیگری در جهان در وضعیتی دوقطبی در ده‌ها کشور به پای صندوق‌های رای می‌روند، از جمله ایالات متحده، بریتانیا، روسیه، اتحادیه اروپا، هند، مکزیک، پاکستان، وضعیت جهان همچنان در نوسان است. به باور او، پتانسیل تغییر شکل توازن سیاسی اکثر بازیگران بزرگ در صحنه بین‌المللی، جهت بسیاری از مسائل را تعیین می‌کند -از جمله حمایت از اوکراین در سال سوم تهاجم روسیه، تجاوز منطقه‌‌ای چین و از همه مهم‌تر، تشدید خشونت در خاورمیانه.