به گزارش اکوایران، همزمان با ادامه جنگ مسکو در اوکراین، نیروهای روسیه در حال تشدید تلاش‌ها برای تصرف شهر آودیوکا در شرق اوکراین هستند.

به نوشته رویترز، این جنگ یادآور نبرد برای شهری دیگر در شرق به نام باخموت است که در ماه می گذشته پس از ماه‌ها نبرد شدید شهری به دست روسیه افتاد.

آودیوکا کجاست؟

آودیوکا، که قبل از جنگ جمعیتی حدود 32،000 نفری داشت از سال 2014 یک شهر خط مقدم بوده است، زمانی که برای مدت کوتاهی توسط جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو که بخش‌هایی از شرق اوکراین را تصرف کردند، اشغال شد.

مقامات می‌گویند که امروز کمتر از 1000 ساکن در آن باقی مانده‌اند که بسیاری در زیرزمین‌ها پناه گرفته‌اند. مقامات می‌گویند که حتی یک ساختمان دست نخورده باقی نمانده است.

آودیوکا در منطقه صنعتی دونباس، 15 کیلومتری شمال شهر دونتسک تحت کنترل روسیه قرار دارد. قبل از جنگ، کارخانه کک آن یکی از تولیدکنندگان برتر اروپا بود.

مقامات تحت حمایت روسیه این شهر را به عنوان یک «قلعه» با سنگرهای بتنی توصیف می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که مدافعان در برج‌های بتنی محبوس شده‌اند که نمی‌توان بدون تلفات هنگفت به آن‌ها حمله کرد، و از کارخانه کک به عنوان پایگاه و انبار سلاح استفاده می‌کنند.

55HABJSY2NOOBBUPLCWXYHKW4E

مبارزه شدید

تحلیلگران اوکراینی و غربی می‌گویند که حمله روسیه به آودیوکا تلفات انسانی زیادی می‌گیرد.

در نوامبر گذشته، اطلاعات نظامی بریتانیا اعلام کرد که تلفات این درگیری‌ها «برخی از بالاترین آمار تلفات روسیه در جنگ تاکنون» کمک کرده است.

یکی از اعضای تیپ مکانیزه 47 مجزای اوکراین گفت: "هر روز نیروهای تازه نفسی وجود دارند که به تلفات افزوده می‌شوند.»

او افزود: «اما مهم نیست که چه اتفاقی می‌افتد، آن‌ها به خزیدن، روی اجساد همرزمان خودشان ادامه می‌دهند»

وبلاگ نویسان جنگ روسی، که کرملین آنها را تحت کنترل شدید قرار داده است، به خسارات سنگین روسیه اذعان کرده اند، اما می‌گویند که اوکراین نیز تلفات قابل توجهی داشته است.

آنها می گویند اگر نیروهای روسیه بتوانند آخرین خط تدارکاتی اوکراین را به سمت غرب قطع کنند، می‌توان نیروهای کیف را محاصره کرد.

خطرات چیست؟

هر دو طرف این شهر را به عنوان کلیدی برای هدف روسیه برای تضمین کنترل کامل دو استان شرقی «دونباس» - دونتسک و لوهانسک می‌دانند. اینها از جمله چهار منطقه اوکراینی هستند که روسیه می‌گوید آن‌ها را ضمیمه کرده است اما کنترل کامل آن‌ها را ندارد.

آودیوکا به عنوان دروازه‌ای به شهر دونتسک تلقی می‌شود که مقامات روسی می‌گویند مناطق مسکونی آن توسط نیروهای اوکراینی، گاهی اوقات از آودیوکا، توپ باران شده است.

تصرف آن می تواند روحیه روسیه را تقویت کند و روحیه نیروهای اوکراینی را که از ماه ژوئن در ضد حمله گسترده خود تنها به دستاوردهای کوچکی دست یافته‌اند، تضعیف کند. خود ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در ماه دسامبر به این شهر سفر کرد.

سرگئی مارکوف، مشاور سابق کرملین در ماه فوریه گفت: «اگر ارتش روسیه کنترل جاده (تامین) را در دست بگیرد، نیروهای مسلح اوکراین به وضوح مجبور به عقب نشینی از آودیوکا خواهند شد. این یک پیروزی بزرگ برای ارتش روسیه خواهد بود.»

میکولا بیلیسکوف از موسسه ملی مطالعات استراتژیک، یک اندیشکده رسمی در کیف، گفت که تصرف آودیوکا به طور قاطع وضعیت را به نفع مسکو تغییر نمی‌دهد، اما «وضعیت را برای دونتسک اشغالی، به عنوان یک مرکز لجستیکی بزرگ روسی پایدارتر می‌کند.»

بیلیسکوف معتقد است که هدف این نبرد دادن بهانه بیشتر به بدبینان غربی است که خواستار کاهش حمایت اقتصادی و نظامی از کیف هستند.