به گزارش اکوایران، بر اساس ویدئویی که روز دوشنبه منتشر شد، گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای ویژه اوکراین در سودان در حمایت از ارتش این کشور، علیه مزدوران روسی واگنر همسو با نیروهای پشتیبانی سریع شورشیان (RSF) عملیات انجام می‌دهند.

به نوشته گاردین، وبسایت روزنامه کیف پست فیلم کوتاهی را منتشر کرد که به گفته آن از منابعی در سازمان اطلاعات ارتش اوکراین -مسئول عملیات مخفیانه‌- به دست آمده که نشان می‌دهد یک اسیر روسی در کنار دو مرد آفریقایی بازجویی می‌شوند.

این سرباز روسی در ویدئو می‌گوید که از «پی‌ام‌سی واگنر» است و از جمهوری آفریقای مرکزی، جایی که جنگنده‌های گروه روسی در آن مستقر هستند، به سودان آمده است تا «دولت محلی» را با نیرویی حدودا 100 نفری سرنگون کند.

مکان و محتوای ویدیو به طور مستقل تأیید نشده است.

با این حال، این ویدئو پس از ماه‌ها گمانه زنی مبنی بر اینکه نیروهای اوکراینی به عنوان بخشی از کارزار نوظهور کیف برای ضربه زدن به منافع روسیه بسیار فراتر از خطوط مقدم جنگ اوکراین، در سودان فعالیت می‌کنند، ظاهر شد.

پیش‌تر ویدئوهایی پخش شده بود که حملات پهپاد انتحاری به سبک اوکراینی را علیه نیروهای پشتیبانی سریع نشان می‌داد - که منجر به گزارش‌هایی شد مبنی بر این که این عملیات توسط نیروهای ویژه از کیف انجام شده است - و یک تک تیرانداز رنگ‌پریده که در سودان فعالیت می‌کند و رسانه‌های اجتماعی او را اوکراینی معرفی کرده‌اند.

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، در ماه سپتامبر در فرودگاه شانون ایرلند با عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان دیدار کرد. رهبر اوکراین در آن زمان گفت: «ما در مورد چالش‌های امنیتی مشترکمان، یعنی فعالیت‌های گروه‌های مسلح غیرقانونی که توسط روسیه تأمین مالی می‌شوند، بحث کردیم».

اوکراین همچنین استراتژی انجام عملیات نیروهای ویژه در داخل روسیه را در تلاش برای کسب پیروزی‌های تبلیغاتی علیه دشمن خود دنبال می‌کند تا نشان دهد که هیچ کجا از دست نیروهایش در امان نیست - اگرچه آنها به ندرت از نظر نظامی پر اهمیت هستند.

ارتش سودان از بهار گذشته با نیروهای پشتیبانی سریع می‌جنگد. گزارش‌های متعددی حاکی از آن است که این شورشیان توسط واگنر حمایت می‌شوند؛ گروهی که از زمان مرگ یوگنی پریگوژین، رهبر آن، تحت کنترل نزدیک‌تر مسکو بازسازی شده‌ است.