به گزارش اکوایران، مقامات نظامی ایران این هفته در نمایشگاه دفاعی جهانی در عربستان سعودی شرکت کردند؛ نشانه‌ای از اینکه روابط بین این دو کشور، علیرغم اثرات موج‌گونه جنگ اسرائیل و حماس در سراسر منطقه، همچنان صمیمانه باقی مانده است.

به نوشته بلومبرگ، خبرگزاری مهر از دیدار هیاتی از تهران در این مراسم با فیاض الرویلی، رئیس ستاد کل ارتش عربستان دیدار کردند. این احتمالاً اولین سفر در نوع خود از زمان توافق دو رقیب سنتی برای احیای روابط در حدود یک سال پیش است.

در حالی که جزئیاتی در مورد ماهیت گفتگوها ارائه نشده است، این دیدار آخرین نشانه دوستی ایران و عربستان سعودی در زمان تنش شدید در خاورمیانه است. خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران گزارش داد که دو طرف ماه گذشته در ایران ملاقات کردند و توافق کردند که یک خط مستقیم کشتیرانی برای تسهیل تجارت قوی‌تر ایجاد کنند. ایران همچنین نیاز به روادید برای بیش از ده کشور از جمله عربستان سعودی، قطر، بحرین و امارات را لغو کرده است.

تعمیق روابط این دو در چنین زمان حساسی ممکن است در میان متحدان غربی عربستان سعودی - از جمله ایالات متحده، تردیدهایی ایجاد کند.

دولت جو بایدن وعده داده تا در پاسخ به حملات مداوم به پایگاه های آمریکا در سراسر منطقه، حملات خود را علیه نیروهای مقاومت در خاورمیانه ادامه دهد و از اسرائیل در درگیری با حماس حمایت می‌کند.

ایالات متحده همچنین یک کمپین را علیه حوثی‌های مستقر در یمن رهبری می‌کند تا حملات در دریای سرخ را که باعث اختلال شدید در کشتیرانی و تجارت جهانی شده است، متوقف کند.

بازدید بلینکن

این که مقامات نظامی ایران در حال بازدید از یک نمایش دفاعی در ریاض بودند در حالی که گروه‌های مسلح نزدیک به آن در چند جبهه درگیر جنگ هستند، به خودی خود جالب است. این دیدار همچنین همزمان با سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، که با محمد بن سلمان، ولیعهد، در رابطه با جنگ و سایر موضوعات گفتگو کرد، انجام می شود.

عربستان سعودی تا حد زیادی سعی کرده در مورد مناقشه اسرائیل و حماس و نقش ایران، از کانون توجه دور بماند، اما همچنان خواستار آتش‌بس است.