به گزارش اکوایران، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه گفت که لایحه مهاجرت دو حزبی تحت فشار سیاسی رقیب جمهوری‌خواه او، دونالد ترامپ در حال فروپاشی است و قول داد در در طول مبارزات انتخاباتی به رای‌دهندگان یادآوری کند که در صورت شکست لایحه، چه کسی مقصر بوده است.

بایدن گفت: «همه نشانه ها حاکی از آن است که این لایحه حتی به مجلس سنا هم نمی‌رسد. چرا؟ دلیل ساده آن: دونالد ترامپ است. زیرا دونالد ترامپ فکر می‌کند که از نظر سیاسی برای او بد است.»

به نوشته رویترز، نگرانی‌ها در مورد مهاجرت به موضوع اصلی مبارزات انتخاباتی امسال تبدیل شده است و ترامپ برای مبارزه احتمالی نوامبر با بایدن آماده می‌شود. ترامپ جمهوری خواهان کنگره را تحت فشار قرار داده است تا توافق امنیتی مرزی دو حزبی را که روز یکشنبه رونمایی شد، رد کنند.

با توجه به نظرسنجی‌هایی که نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به بایدن برای مدیریت امنیت مرزی و مهاجرت نمره پایینی می‌دهند، قول بایدن که تلاش‌های رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه سابق برای حذف این لایحه به موضوع اصلی مبارزات انتخاباتی‌اش تبدیل می‌کند، تلاشی پرمخاطره است.

آخرین نظرسنجی رویترز نشان داد که میزان محبوبیت رئیس جمهور دموکرات در ژانویه به 38 درصد کاهش یافت و نگرانی ها در مورد مهاجرت تشدید شده است.

بایدن در دوران ریاست جمهوری خود با تعداد زیاد مهاجرانی که به طور غیرقانونی از مرز ایالات متحده و مکزیک عبور می‌کنند دست و پنجه نرم می کند. جمهوری خواهان معتقدند که بایدن باید سیاست‌های محدودکننده ترامپ را حفظ می کرد.

بایدن می‌خواهد ببیند که آیا سرزنش ترامپ برای از بین بردن سازش بین دو حزب می‌‌تواند به تغییر افکار آمریکایی کمک کند یا خیر.

بایدن در کاخ سفید گفت: «من این موضوع را برای مردم می‌گویم و رای‌دهندگان می‌فهمند که... درست در لحظه‌ای که ما می‌خواهیم امنیت مرزها را تامین کنیم و برنامه‌های دیگر در این رابطه را تأمین مالی کنیم، ترامپ و جمهوری‌خواهان «ماگا» نه گفتند چون می‌ترسند.

لایحه 118 میلیارد دلاری، که شامل کمک به اسرائیل و اوکراین در مبارزه با تهاجم روسیه نیز می شود، به سرعت در حال از دست دادن حمایت خود در کنگره است. جمهوریخواهان مجلس نمایندگان در بدو ورود آن را مرده اعلام کرده اند و بیش از 20 سناتور جمهوریخواه گفته اند که اقدامات ذکر شده در آن  به اندازه کافی سختگیرانه نیست.

تعدادی از دموکرات‌ها نیز با این لایحه مخالفت کرده‌اند، زیرا می‌گویند برخی از اقدامات آن با مهاجران بسیار خشن برخورد می‌کند.

بایدن به اپوزیسیون دموکرات اشاره ای نکرد، اما جمهوری خواهان را متهم کرد که تحت فشار ترامپ هستند، که به گفته او با قانونگذاران جمهوری خواه تماس می‌گیرد تا «آن‌ها را علیه رای دادن به این لایحه بترساند.»

بایدن گفت: «صادقانه بگویم، آنها مدیون مردم آمریکا هستند که مقداری جربزه نشان دهند و آنچه را که می‌دانند درست است انجام دهند.

چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، نیز روز سه‌شنبه ترامپ را به دلیل مخالفت فزاینده با توافق امنیتی مرز مورد هدف قرار داد.

شومر گفت: «دونالد ترامپ ترجیح می‌دهد هرج و مرج در مرزها ادامه پیدا کند تا بتواند از آن در مسیر مبارزات انتخاباتی خود سوء استفاده کند، به جای اینکه به سنا اجازه دهد کار درست را انجام دهد و آن را برطرف کند.»