به گزارش اکوایران؛ هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان در یک بخش خبری صداوسیما درباره بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس اظهار کرد که مهلت یک ماهه شورای نگهبان برای بررسی اعتراضات و شکایات داوطلبانی که در مراحل قبل تایید صلاحیت نشده بودند، روز گذشته (۱۹ بهمن ۱۴۰۲) به پایان رسید و در نهایت ۱۴ هزار و ۹۱۲ نفر به عنوان نامزدهای نهایی انتخابات مجلس توسط هیات‌های نظارت و شورای نگهبان تایید و معرفی شدند.

براساس اظهارات طحان‌نظیف، بیش از ۷۳ درصد داوطلبان تایید صلاحیت شدند و به ازای هر کرسی مجلس بیش از ۵۱ نفر نامزد هستند و می‌توانند با هم رقابت کنند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره رده سنی داوطلبان گفته، بیش از ۴۰۰ نفر دهه هفتادی، بیش از ۵ هزار نفر دهه شصتی، بیش از ۵ هزار و ۱۰۰ نفر دهه پنجاهی و حدود ۳ هزار و ۴۰۰ نفر دهه چهلی هستند.

طحان‌نظیف خبر داده که شش برابر تعداد کرسی‌های مجلس یعنی بیش از یک هزار و ۷۰۰ نفر از کاندیداها، خانم هستند.

فرهنگیان، رکورددار بیشترین نامزد نمایندگی مجلس

به گفته سخنگوی شورای نگهبان، نامزدهای انتخابات مجلس از اقشار و اصناف مختلف هستند، بیش از یک هزار و ۱۰۰ نفر اساتید دانشگاهی، حدود ۲۵۰ نفر پزشک و از کادر درمان، بیش از ۲۰۰ نفر از روحانیون و حوزویان، بیش از یک هزار و ۷۰۰ نفر از فرهنگیان و بیش از ۴۰۰ نفر نیز از جامعه حقوقی اعم از قضات و وکلا هستند.

طحان‌نظیف تاکید کرده که براساس قانون کسانی که در مراحل قبل تایید شده اما در مرحله شورای نگهبان صلاحیت‌شان تایید نشده است، امکان اعتراض دارند.

در حالی امروز سخنگوی شورای نگهبان از تایید صلاحیت بیش از 73 درصد داوطلبان مجلس خبر داده که تعدادی از نمایندگان مجلس فعلی(مجلس یازدهم) رد صلاحیت شدند. از جمله این نمایندگان، اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان، جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد، جلال محمودزاده رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس، شهریار حیدری نماینده کنونی مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب و احمد علیرضابیگی نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو تایید صلاحیت نشدند.