به گزارش اکوایران، بیش از یک میلیون فلسطینی، محاصره شده در رفح و اطراف آن، آماده هستند تا اسرائیل نقشه تخلیه آنها و حمله زمینی به نیروهای حماس در جنوب شهر غزه را تکمیل کند.

در همین حال آژانس‌های امدادی هشدار دادند که تعداد زیادی از غیرنظامیان ممکن است در حمله اسرائیل جان خود را از دست بدهند و آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل اعلام کرد که نمی‌داند تا چه مدت می‌تواند «در چنین عملیات پرخطری» کار کند.

به گزارش رویترز، فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس انروا گفت: «احساس اضطراب فزاینده، وحشت فزاینده در رفح وجود دارد. مردم هیچ ایده‌ای برای رفتن ندارند.»

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز جمعه اعلام کرد که به ارتش دستور داده شده تا طرحی را برای «تخلیه جمعیت و انهدام» چهار گردان حماس که به گفته آنها در رفح مستقر شده‌اند، تهیه کنند.

به گفته او اسرائیل نمی‌تواند به هدف خود برای از بین بردن نیروهای حماس که بر غزه حکومت می‌کنند دست یابد تا زمانی که این واحدها باقی بمانند.

این بیانیه که دو روز پس از رد پیشنهاد حماس برای آتش‌بس توسط نتانیاهو صادر شد، که شامل آزادی گروگان‌ها می‌شد، جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

واشنگتن، حامی اصلی اسرائیل، اعلام کرده است از حمله‌ای که از غیرنظامیان محافظت نکند، حمایت نمی‌کند و به اسرائیل در مورد اساس‌نامه جدید امنیت ملی ایالات متحده که به کشورهای دریافت کننده تسلیحات آمریکا یادآوری می‌کند به قوانین بین‌المللی پایبند باشند، اطلاع رسانی کرده است.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «هیچ استاندارد جدیدی در این یادداشت وجود ندارد. ما استانداردهای جدیدی را برای کمک‌های نظامی اعمال نمی‌کنیم. آنها (اسرائیل) تمایل خود را برای ارائه این نوع تضمین‌ها تکرار کردند.»

بیش از یک میلیون نفر که به دلیل بیش از چهار ماه بمباران غزه توسط اسرائیل به سمت جنوب رانده شده‌اند، در رفح و مناطق اطراف آن در مرز این منطقه با مصر پراکنده شده‌اند. مرزی که مصر از ترس مهاجرت فلسطینی‌ها، امنیت آن را تقویت کرده است.

پزشکان و امدادگران برای تامین نیازهای اولیه برای فلسطینی‌هایی که در اطراف رفح پناه گرفته‌اند، در تلاش هستند. بسیاری در مقابل حصار مرزی با مصر گیر افتاده‌اند و در چادرهای موقت زندگی می‌کنند.

نیروهای اسرائیلی پس از حمله به شمال غزه در واکنش به حملات ۷ اکتبر حماس، حالا به سمت جنوب در حال حرکت هستند.

سازمان ملل متحد گفت که غیرنظامیان فلسطینی در رفح، نیاز به حفاظت دارند، اما نباید آوارگی جمعی اجباری صورت گیرد، که توسط قوانین بین‌المللی منع شده است.

یان اگلاند، دبیرکل شورای پناهندگان نروژ، با هشدار نسبت به «حمام خون» در صورت ورود نیروهای اسرائیلی به رفح، گفت: «هیچ جنگی را نمی‌توان در یک اردوگاه عظیم پناهندگان مجاز دانست.»

ریاست‌جمهوری فلسطین اعلام کرد که برنامه‌های نتانیاهو با هدف آواره کردن مردم فلسطین از سرزمین‌شان است.

دفتر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که در کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل است، گفت: «این اقدام امنیت و صلح در منطقه و جهان را تهدید می‌کند. این اقدام از همه خطوط قرمز عبور می‌کند.»

یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، گفت که اسرائیل تلاش خواهد کرد تا برای مردمی در رفح که اکثر آنها از شمال به آنجا گریخته‌اند، سازماندهی کند تا قبل از هر گونه حمله‌ای به شمال منتقل شوند.